6th International GAP Social Sciences Congress, Şanlıurfa, Türkiye, 4 - 06 Aralık 2020, ss.239-252
Nakitsiz
toplum hareketleri dünyanın birçok yerinde görülmektedir. Bazı ülkeler,
işletmeler, tüketiciler, işlemlerde nakit para yerine kripto para kullanarak
dijital yeniliğe ayak uydurmaktadır. Kripto para satın almak ya da kripto para
ile alışveriş yapmak mümkündür. E-ticaret sitelerinin ve online alışverişin
artmasıyla birlikte nakitsiz ödeme aracı olarak kredi kartı gibi kripto para
kullanımı giderek daha normal hale gelmektedir. 2009'da ilk kripto para birimi
Bitcoin'in piyasaya sürülmesinden bu yana, şu anda piyasada 2000'den fazla
kripto para birimi bulunmaktadır. Bu, kripto para birimlerinin yaygın
kullanımının en açık göstergesidir. Bu bağlamda, tüketicilerin kripto para
kullanım niyeti ile ilişkili olası faktörler nelerdir? Bu araştırmanın amacı, tüketicilerin
kripto para kullanım niyetiyle ilişkili faktörleri ortaya çıkarmaktır. Bu
amaçla online bir anket hazırlanmıştır. Veriler, kartopu örnekleme yöntemi ile
toplam 233 katılımcıdan online anket yoluyla toplanmıştır. Elde edilen
verilerin analizinde SPSS 25 paket programı kullanılmıştır. Pearson korelâsyon
analizi sonuçlarına göre kripto paraya yönelik algılanan risk, kullanım
niyetiyle en yüksek düzeyde anlamlı bir ilişkiye sahip faktördür. Buna ek
olarak, ilişki düzeyine göre, sırasıyla, kripto paraya yönelik güven, algılanan
zevk, algılanan fayda, algılanan kullanım kolaylığı, algılanan erişim hızı ve
maliyet, kullanım niyetiyle anlamlı bir ilişkiye sahip diğer önemli
faktörlerdir. Sonuç olarak, algılanan risk, güven, algılanan zevk, algılanan fayda,
algılanan kullanım kolaylığı, algılanan erişim hızı ve maliyet, tüketicilerin
kripto para kullanım niyeti ile anlamlı bir ilişkiye sahip faktörlerdir. Bu
yedi faktör arasında, kripto paraya yönelik maliyet ile kullanım niyeti
arasındaki anlamlı ilişki negatif yönelimlidir. Öte yandan, kripto paraya
yönelik diğer altı faktör ile kullanım niyeti arasındaki anlamlı ilişki pozitif
yönelimlidir. Bu araştırma, tüketicilerin bakış açısından kripto para
kullanımına odaklanan ana kaynaklar arasında yer almaktadır. Bu araştırma sayesinde, tüketicilerin bakış açısından
kripto paraya yönelik temel faktörleri öğrendik. Buna göre tüketicilerin
kripto para kullanım niyetinin altında yatan faktörlere yönelik kısa sürede
kaynak tahsis etmek, reklam ve pazarlama stratejileri geliştirmek mümkündür.
Cashless
society movements are seen in many parts of the world. Some countries,
businesses, consumers are keeping up with digital innovation by using
cryptocurrency instead of cash in transactions. It is possible to buy
cryptocurrency or to shop with cryptocurrency. With the increase of e-commerce
sites and online shopping, the use of cryptocurrencies such as credit cards as a
cashless payment tool is becoming more and more normal. Since the launch of the
first cryptocurrency Bitcoin in 2009, there are currently more than 2000
cryptocurrencies on the market. This is the clearest indication of the
widespread use of cryptocurrencies. In this context, what are the possible
factors correlated with consumers' intention to use cryptocurrency? The purpose
of this research is to reveal the factors correlated with consumers' intention
to use cryptocurrency. For this purpose, an online questionnaire has been
prepared. The data were collected through an online questionnaire in total 233
participants with snowball sampling method. SPSS 25 package program was used in
the analysis of the data obtained. According to the Pearson correlation analysis results, the perceived risk
towards cryptocurrency is the factor with the highest level of significant
correlation with intention to use. In addition, according to the level of
correlation, respectively, trust, perceived enjoyment, perceived usefulness,
perceived ease of use, perceived access speed and cost towards cryptocurrency
are other important factors that have a significant correlation with intention
to use. As a result, perceived risk, trust, perceived enjoyment, perceived
usefulness, perceived ease of use, perceived access speed, and cost are factors
that have an important correlated with consumers' intention to use
cryptocurrency. Among these seven factors, the significant relationship between
the cost towards cryptocurrency and the intention to use is negative oriented.
On the other hand, the significant relationship between the other six factors
towards cryptocurrency and the intention to use is positive oriented. This
research is among the main resources focusing on the use of cryptocurrencies
from the consumers' perspective. Through this research, we learned the basic
factors towards cryptocurrency from the consumers' perspective. Accordingly, it
is possible to allocate resources and develop advertising and marketing
strategies in a short time for the factors underlying the consumers intention
to use cryptocurrency.