IPCEDU 2020 E-Kitabı, ., Editör, Pegem A Yayıncılık, Ankara, ss.251-260, 2020
Öğretmen adaylarının yapılandırmacı öğrenme ortamlarının bileşenlerine ilişkin farkındalıkları ve bilgileri
önemli bir araştırma problemidir. Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarına yönelik Yapılandırmacı Öğrenme
Ortamı Ölçeği’ni Türkçe’ye uyarlanarak geçerlik ve güvenirliğini incelemektir. Bu araştırmada tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 öğretim yılında Doğu Anadolu Bölgesinde bir üniversitenin
Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 173 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Orijinal ölçek yedi faktörden oluşmakta
olup, 30 maddeli ve 5’li likert tipi ölçektir. Ölçeğin Cronbach Alpha değeri 0.86 dır. Ölçek uyarlama prosedürleri
doğrultusunda ölçek, Türkçe’ye uyarlanmıştır. Kaiser-Mayer-Olkin ve Barlett Testi sonuçları ölçeğin faktör analizi
için uygun olduğunu göstermektedir. Uyarlanan ölçekte yer alan boyutlar açımlayıcı faktör analizi kullanılarak
belirlenmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonucuna göre, uyarlanan 5’li likert tipi ölçek 30 maddeli altı faktörlü
bir yapı göstermektedir. Uyarlanan ölçeğin Cronbach Alfa değeri 0.926 olarak saptanmıştır. Yapılandırmacı
öğrenme ortamlarını deneyimleyen öğretmen adaylarının bu ortamların farklı bileşenlerine ilişkin farkındalıkları
ve bilgilerinin ortaya çıkarılması öğretmen eğitiminde alınması gereken önlemlere yönelik göstergeler sunması
noktasında önemli olduğu düşünülmektedir.