III. INTERNATIONAL KORKUT ATA SCIENTIFIC RESEARCH CONFERENCE, Osmaniye, Türkiye, 22 - 24 Kasım 2024, ss.521-526
Bu bildiri, satranç eğitiminin ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin matematiksel ve bilişsel becerileri üzerindeki etkilerini incelemek amacıyla sistematik bir literatür taraması yapmıştır. "Satranç Etkisi" hipotezinin bilimsel destek almasına rağmen ikna edici bir şekilde kanıtlanmadığı belirtilmiştir. Son yıllarda hem Amerika Birleşik Devletleri hem de Avrupa'da öğrencilerin düşük matematik başarısı ile ilgili endişeler artmıştır. Bu bağlamda, satranç eğitimi okullarda yeni bir öğretim yöntemi olarak değerlendirilmektedir. Satranç, Birleşik Krallık, İspanya, Türkiye, Almanya ve İtalya gibi ülkelerde okul müfredatında yer almaya başlamış ve akademik başarıya olan potansiyel katkıları üzerine çeşitli projeler gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma kapsamında, PubMed, Google Scholar, Scopus ve Web of Science gibi veri tabanları kullanılarak, 2000-2024 yılları arasında yayımlanan makaleler, tezler ve raporlar taranmış; "satranç", "bilişsel gelişim", "matematik" gibi anahtar kelimelerle aramalar yapılmıştır. Satranç eğitiminin etkisini inceleyen çalışmalar içeriklerine göre sınıflandırılmış, sonuçları değerlendirilen kriterlere göre analiz edilmiştir. Çalışmaya dahil edilme kriterleri arasında, hakemli dergilerde yayımlanmış olması, deneysel tasarımlar içermesi ve somut veri sunması yer alırken, hariç tutulma kriterleri, yalnızca teorik veya yorum içeren çalışmaları kapsamıştır. Elde edilen bulgular, satranç eğitiminin matematiksel başarıyı artırabileceğini, ancak etkisinin genellikle 25-30 saatlik bir eğitim sonrası ortaya çıktığını göstermektedir. Daha önceki araştırmalar, satranç oyuncularının matematik gibi alanlarda daha iyi performans gösterdiğini desteklemektedir. Bununla birlikte, bazı çalışmalar satranç eğitiminin uzun vadeli etkilerini desteklememekte ve plasebo etkilerinin göz önünde bulundurulması gerektiğini ortaya koymaktadır. Sonuç olarak, bilişsel yeteneklerin satrançta yetenek kazanımında önemli bir rol oynayabileceği düşünülmektedir. Gelecek araştırmalar, farklı yaş grupları ve beceri seviyelerine sahip satranç oyuncularının bilişsel yetenekleri üzerindeki etkilerini daha derinlemesine incelemeli ve satranç eğitiminin diğer akademik alanlara olan etkilerini araştırarak bilgi eksikliğini gidermeye katkıda bulunmalıdır. Bu bağlamda, satranç eğitiminin eğitim sistemlerinde daha yaygın bir şekilde yer alması, öğrencilerin bilişsel gelişimlerini ve akademik başarılarını artırma açısından önemli bir fırsat sunmaktadır.
This paper conducts a systematic literature review to examine the effects of chess education on the mathematical and cognitive skills of primary and secondary school students. Although the "Chess Effect" hypothesis has received some scientific support, it has yet to be convincingly proven. In recent years, concerns about low mathematical performance among students have increased in both the United States and Europe. In this context, chess education is being evaluated as a new teaching method in schools. Chess has begun to be included in school curricula in countries such as the United Kingdom, Spain, Turkey, Germany, and Italy, with various projects being carried out to explore its potential contributions to academic success. In this study, databases such as PubMed, Google Scholar, Scopus, and Web of Science were used to conduct searches of articles, theses, and reports published between 2000 and 2024, using keywords such as "chess," "cognitive development," and "mathematics." Studies examining the effects of chess education were identified and classified according to their content, with results analyzed based on evaluated criteria. Inclusion criteria for the studies consisted of being published in peer-reviewed journals, having experimental designs, and providing concrete data, while exclusion criteria encompassed studies that included only theoretical or commentary content. The findings indicate that chess education can enhance mathematical success; however, this effect generally appears after approximately 25-30 hours of training. Previous research supports that chess players tend to perform better in areas such as mathematics. However, some studies do not support the long-term effects of chess education and highlight the need to consider placebo effects. In conclusion, cognitive abilities are thought to play a significant role in skill acquisition in chess. Future research should delve deeper into the effects of chess education on cognitive skills among chess players of different ages and skill levels, as well as investigate its impacts on other academic areas to address the existing knowledge gap. In this context, the broader incorporation of chess education in school systems presents a significant opportunity to enhance students' cognitive development and academic achievements.