GARDNER’E GÖRE ETİK VE SAYGILI ZİHİN EĞİTİMİ


Yeşil S.

Uluslararası Vizyon Van Kongresi, Van, Türkiye, 8 - 09 Şubat 2024, ss.229

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Van
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.229
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Howard Gardner, “Five Minds for the Future” (2006) adlı eserinde geleceğin dünyasının biçimlendirilmesinde önem taşıyan ve insanlarda geliştirilmesi gereken beş zihin tipinden bahsetmiştir. Gardner, bu zihinlerin işlevlerini açıklayarak bunların geliştirilmesine yönelik tavsiyelerde bulunmuştur. Bu çalışmanın amacı, bireylerde saygılı ve etik zihin eğitiminin nasıl olması gerektiğini ortaya koymaktır. Bu araştırma, tarama modelinde bir araştırmadır. Araştırmayla ilgili teorik kaynaklar incelenerek, var olan durumla ilgili tanımlamalar, yorumlamalar ve değerlendirmeler yapılmıştır. Saygılı zihin, farklı kişi ve gruplarla tanışmayı memnuniyetle karşılar, çeşitliliğin öneminin farkındadır, insanları olduğu gibi algılamaya çalışır, farklılıkları anlar ve kabul eder, önyargılardan kaçınır, başlangıçta güven gösterir. Saygı eğitimi küçük yaşlardan itibaren verilmeye başlanmalıdır. Okul ortamında saygılı zihnin gelişebilmesi için grup etkinliklerine, tartışmalara, drama, rol oynama, örnek olay inceleme, saygı temalı film izleme veya kitap okuma gibi etkinliklere yer verilmelidir. Etik zihin sadece kendi etik kurallarının değil, kendisi dışındaki tüm unsurların da sorumluluğunu üstlenen bir özelliğe sahiptir. Etik yönelim öncelikle evde başlar ve ebeveynin işe yaklaşımı, vatandaş olarak topluma ve toplumdaki olaylara karşı yaklaşımı çocuklar tarafından gözlenerek kaydedilir. Ev dışındaki yetişkinlerin yanı sıra ergenler için akranlar ve çalışma arkadaşları da etik yönelimi belirlemede etkilidir. Bu dönemde sosyal sorumluluk projeleri ve sosyal faaliyetler etik zihnin oluşmasında belirleyici olabilmektedir.