GOETHE’NİN "KORİNTLİ GELİN" VE SCHILLER’İN "KEFİL" BALADLARINA MUKAYESELİ BİR BAKIŞ


Creative Commons License

Balta S.

Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.49, sa.1, ss.21-31, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

En eski edebî türlerden biri olmasına karşın, baladlar ile ilgili çalışmalar sınırlıdır. Balad, kısa ve kafiyeli kıtalar halinde yazılmış lirik bir türdür. Romans ve destan kavramlarıyla da eşdeğerli kullanılmaktadır. Epik, lirik ve dramatik unsurları içerisinde barındıran bu kavrama edebi amacına göre farklı anlamlar yüklenebilmektedir. Alman baladında Goethe (1749-1832) ve Schiller’in (1759-1805) yeri pek ayrıdır. Bu çalışmada, balad kavramına genel bir giriş yapılıp, Goethe ve Schiller'in balad anlayışlarına kısaca değindikten sonra, Goethe’nin ‘Korintli Gelin’ (Die Braut von Korinth) ve Schiller’in ‘Kefil’ (Die Bürgschaft) baladları karşılaştırmalı yöntemle incelenmiştir. Goethe'nin 'Korintli Gelin' baladı Klasizm ve romantizme atfedilen unsurları birlikte ele alır ve bu nedenle sınıflandırma açısından gizemli bir karaktere sahiptir. Baladda Klasik döneme ait iki unsur öne çıkar. Bunlar Greko-Romen antik çağının incelenmesi ve Paganizm ile Hristiyanlık arasındaki çatışmadır. Schiller’in ‘Kefil’ baladının hikayesi ise bir ideale dayanmaktadır. Bu hikâyede birbirine en derin bir dostlukla bağlı olan iki arkadaşın durumu anlatılmaktadır. Hikâyenin konusu dostluk, dostluğun gücü ve sadakattir. Verilen sözü tutmak, dost sevgisi ve sadakatine olan inancı, hiçbir zorbanın küçümseyemeyeceği arkadaşını kurtarmak, gerekirse onunla ölmek baladın ana fikrini oluşturmaktadır. Özetle, Goethe'nin 'Die Braut von Korinth' adlı eseri bir hayalet baladı iken, Schiller'in 'Die Bürgschaft' adlı eseri ideal bir fikir baladıdır. ‘Korintli Gelin’ gizemliliğin, tekinsizliğin ve negatif dönüşümün şahıslar üzerindeki olumsuz sonuçlarını, buna karşın, Kefil sadakatin ve doğruluğun insanda meydana getirdiği olumlu değişimleri gözler önüne sermektedir. Anahtar Kelimeler: Balad, Goethe, Schiller, Korintli Gelin, Kefil

Despite being one of the oldest literary genres, studies on ballads are limited. Ballad is a lyrical genre written in short and rhyming stanzas. Ballad is also used equivalently with the concepts of romance and epic. This concept, which includes epic, lyrical and dramatic elements, can be assigned different tasks depending on its literary purpose. Goethe (1749-1832) and Schiller (1759-1805) have a very different place in German balladry. In this study, after a general introduction to the concept of ballad, Goethe and Schiller's understanding of ballads were briefly mentioned, and Goethe's ‘Corinthian Bride’ (Die Braut von Korinth) and Schiller's ‘The Surety’ (Die Bürgschaft) ballads were examined with a comparative method. Goethe's ‘Corinthian Bride’ ballad deals with elements attributed to classical and romanticism together and thus has a mysterious character in terms of classification. In the ballad, two elements belonging to the Classical period stand out. These appear as the examination of Greco-Roman antiquity and the conflict between Paganism and Christianity. The story of Schiller's ‘The Surety’ ballad is based on an ideal. This story tells the story of two friends who are bound to each other by the deepest friendship. The subject of the story is friendship, the power of friendship and loyalty. Keeping one's word, believing in the love and loyalty of one's friend, saving one's friend whom no tyrant can underestimate, dying with him if necessary, constitute the main idea of the ballad. While ‘Die Braut von Korinth’ deals with the negative consequences of mysteriousness, uncanniness and negative transformation on individuals, ‘Die Bürgschaft’ reveals the positive changes that loyalty and truthfulness bring about in people. Keywords: Ballad, Goethe, Schiller, Die Braut von Korinth, Die Bürgschaft