Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, vol.8, no.14, pp.131-141, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
Mikhail Bakhtin’s ideas about carnival and grotesque probably stem from his emphasis on folk
culture, particularly the element of laughter in this culture. Carnival laughter, which has a complex
structure, refers to a second world created by laughter for the people, in which hierarchies have
been destroyed for a specific period. This new level, more significant than ordinary entertainment
or celebration, also includes a wide range of social reflections. Carnival, according to Bakhtin, appears at this point as a second world in which all hierarchies are destroyed, and grotesque reality
is the imaginary fabric that determines the representations of this destruction. The grotesque can
be considered in relation to the carnival, even though it appears to be a depiction or reflection of
the carnival on an imaginative level. At this point, Bakhtin's primary criteria for the grotesque are
incomplete, in motion, and undergoing alteration. The grotesque body in the making is turned
upside down as a topography, just like in the carnival. In this study, Bruce Gilden’s photographs will
be analyzed from the Bakhtinian point of view within the framework of the concepts of carnival and
grotesque. The contribution and consequences of Gilden’s photography production strategy, the
subjects he chose to work with, and his style to strengthen the carnivalesque and grotesque
elements in his photography will be discussed.
Mikhail Bakhtin’in karnaval ve grotesk üzerine düşünceleri onun halk kültürüne ve özellikle de bu
kültür içerisindeki gülme unsuruna gösterdiği önemden kaynaklanmaktadır. Kompleks bir yapı
barındıran karnaval gülüşü, belirli bir dönem için hiyerarşilerin yerle bir edildiği halk için gülmenin
oluşturduğu ikinci bir dünya anlamına gelir. Sıradan bir eğlence ya da kutlamanın çok ötesinde
önem taşıyan bu yeni düzlem toplumsal açıdan çok farklı yansımaları da içerisinde barındırır.
Bakhtin açısından karnaval bu noktada, bütün hiyerarşilerin yerle bir edildiği ikinci bir dünya
olarak karşımıza çıkmakta, grotesk gerçeklik ise bu yerle bir edilişin temsillerini belirleyen imgesel
dokuyu oluşturmaktadır. Grotesk, karnavalın imgesel düzeydeki temsili ya da yansıması olarak
karşımıza çıkarken, karnavalla ilişki içerisinde anlaşılabilir. Bakhtin’in bu noktada groteske ilişkin
temel kriteri onun tamamlanmamış devinim ve dönüşüm halinde olmasıdır. Oluş halindeki grotesk
beden bir topografya olarak tıpkı karnavalda olduğu gibi alt üst edilmiştir. Bu çalışmada Bruce
Gilden’ın fotoğrafları Bakhtinci anlamda karnaval ve grotesk kavramları çerçevesinde
incelenecektir. Gilden’ın fotoğraf üretim stratejisinin, çalışmak için seçtiği konuların ve üslubunun
onun fotoğrafında karnavalesk ve grotesk unsurların güçlenmesine yaptığı katkı ve sonuçları ele
alınacaktır.