Üniversitelerin Geleceği: Ruh Sağlığı ve Psikolojik Destek Hizmetleri Perspektifinden Bir Analiz


TANHAN F.

EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA, cilt.16, sa.Özel Sayı, ss.21-36, 2025 (TRDizin) identifier

Özet

Geleneksel anlamda üniversiteler, bilginin üretildiği, aktarıldığı ve değerlendirildiği mekânlar olarak tanımlanmıştır. Ancak içinde bulunduğumuz yüzyıl, bu tanımı kökten sorgulatan bir dönüşüm süreciyle karşı karşıyadır. Özellikle dijitalleşme, yapay zekâ, öğrenen makinalar, toplumsal değişim, ekonomik belirsizlikler ve hızlı kültürel evrim, üniversitelerin hem birey hem toplum üzerindeki etkisini yeniden düşünmeyi zorunlu kılmaktadır. Buradan hareketle üniversitelerin içinde varolacağı toplumsal dinamikler ile bireyin bu dinamiklere göre eğilimlerinin okunması, anlaşılması ve değerlendirilmesi için psikoloji alanının araçlarına gereksinimi zorunlu kılmaktadır. Psikoloji sadece bireyin ruhsal süreçlerini değil; aynı zamanda kurumların, öğrenme ortamlarının ve kolektif davranışların dinamiklerini anlamaya da olanak tanır. Bugün üniversiteler, öğrencilerin yalnızca akademik değil, aynı zamanda duygusal, varoluşsal ve sosyal ihtiyaçlarına da yanıt vermek durumundadır.