Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, cilt.23, sa.1, ss.317-336, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu
çalışma, restoranlarda robot garsonlar kullanmanın tüketicilerin davranışsal
niyetleri üzerindeki etkisini incelemektedir. Bu amaçla online anket ve deney
yöntemi kullanılarak 385 kişiden veri toplanmıştır. Veriler SPSS 25 paket
programı kullanılarak analiz edilmiştir. Tek örneklem t-testi sonucuna göre;
robot garsonların kullanılması, tüketicilerin robotik restoranları kullanma
niyetlerinin önemli bir yordayıcısı değildir. Buna ek olarak, bağımsız
örneklemler t-testi sonuçlarına göre; kadınlar ve erkekler arasında ve ayrıca
bağımsız gruplar için ANOVA sonuçlarına göre; X, Y ve Z jenerasyonları arasında
tüketicilerin robotik restoranları kullanma niyetlerinde anlamlı bir farklılık
yoktur. Bununla birlikte, basit lineer regresyon analizi ile elde edilen
sonuçlara göre; robotik restoran kullanmanın algılanan yenilikçiliği ve robot
garsonlar kullanmanın algılanan değeri, algılanan zevki ve çekiciliği, robotik
restoran kullanımına yönelik tutumun olumlu ve önemli yordayıcılarıdır. Ayrıca
robotik restoran kullanımına yönelik tutum hem robotik restoranları kullanma
niyetinin hem de robotik restoranları kullanmak için daha fazla ödeme yapma
isteğinin olumlu ve önemli bir yordayıcısıdır. Çalışmanın sonunda sınırlılıklar
çerçevesinde önerilerde bulunulmuştur.
This study examines the effect of using robot
waiters in restaurants on consumers' behavioral intentions. To achieve this aim,
data were collected from 385 people using online questionnaire and experiment
method. The data were analyzed using the SPSS 25 program. According to the
one-sample t-test result; using robot waiters is not a significant predictor of
consumers' intentions to use robotic restaurants. In addition, based on the
independent samples t-test results; between female and male, and also the results
of ANOVA for independent groups; between X, Y, and Z generations, there is no
significant difference in consumers' intention to use robotic restaurants. It was
concluded the perceived innovativeness
of using robotic restaurants, the perceived value, perceived enjoyment, and
attractiveness of using robot waiters, are positive and important predictors of
attitude towards using robotic restaurants. In addition, the attitude towards
using the robotic restaurant is a positive and important predictor of both the
intention to use the robotic restaurants and the willingness to pay more to use
the robotic restaurants. At the end of the study, suggestions were made within
the framework of limitations.