ULUSLARARASI İSLAM EKONOMISI VE FINANSI ARAŞTIRMALARI DERGISI, cilt.5, sa.3, ss.87-112, 2019 (Hakemli Dergi)
Türkiye’de faizsiz finans sistemi ile ilgili birçok araştırma yapılmıştır. Bu araştırmalarda genel olarak
anket ve mülakat yöntemi kullanılmış ve bu durum söz konusu araştırmaların belirli bir kitle ile sınırlı
kalmalarına neden olmuştur. Ayrıca, bu araştırmaların konuları ve sonuçları, genel olarak birbirlerine
benzerlik göstermiştir. Bu araştırmada ise yapılmış araştırmalardan farklı olarak, Türkiye’de faizsiz
finans sistemi ile ilgili internet kaynaklarında ve sosyal medya platformlarında paylaşılan çok sayıdaki
Türkçe metnin, www.mediatoolkit.com aracılığı ile cümle seviyesinde duygu analizi yapılmıştır. Analiz
için faizsiz finans sistemi ile ilgili literatürde çokça karşılaşılan kavramlar belirlenmiş ve bu kavramlarla
ilişkili anahtar kelimeleri içeren veri seti ile tüm metinler taranmıştır. Bu araştırmanın verileri, 2019
Ocak ayında faizsiz finans sistemi ile ilgili internet kaynaklarında ve sosyal medya platformlarında
paylaşılan 1.981 adet Türkçe metinden oluşmaktadır. Yapılan analizle, faizsiz finans sistemi ile ilgili
kavramları içeren paylaşımlar, pozitif, negatif ve nötr olarak sınıflandırılmış, sonuçlar yorumlanmış ve
önerilerde bulunulmuştur. Araştırmanın sonucuna göre, “katılım bankaları”nın basında yer alan
haberlerde “faiz” kavramı ile bir arada anılmaları, insanlarda bu kurumlara yönelik olumsuz bir
önyargı oluşturmaktadır. Ayrıca faizsiz finans sistemini temsil eden ticari kurumların hem banka olarak
hem de birden çok kavramla birlikte anılmaları, insanlarda aynı kurumlarla ilgili farklı duygulara yol
açmaktadır.
In Turkey, a lot of researches were made on the interest-free finance system. In these researches, the
survey and interview methods were used in general, and this situation caused the researches in question
to be limited to a certain audience. In addition, the subjects and results of these researches were generally similar to each other. Unlike the other researches conducted, in this research, the sentiment
analysis of many Turkish texts shared on the internet sources and social media platforms related to the
interest-free finance system in Turkey was executed on a sentence level through
www.mediatoolkit.com. For the analysis, the concepts which were frequently encountered in the
literature about the interest-free finance system were identified, and all the texts were scanned together
with the data set including the key words related to these concepts. The data of this research consisted
of 1981 Turkish texts shared on the internet sources and social media platforms related to the interestfree finance system in January 2019. In the analysis, the shares including the concepts related to the
interest-free finance system were classified as positive, negative and neutral, the results were
interpreted, and suggestions were proposed. According to the result of the research, the fact that
"participation banks" are mentioned together with the concept of "interest" in the news in the press
constitutes a negative prejudice against these institutions in people. Moreover, the fact that commercial
institutions representing the interest-free finance system are referred to both as a bank and with more
than one concept causes different feelings about the same institutions in people.