Drone ile Teslimata Yönelik Algılanan Güvenin Kullanım Niyeti Üzerindeki Etkisinde Algılanan Risk ve Ağızdan Ağıza İletişimin Aracılık Rollerinin Araştırılması


Creative Commons License

Aydın İ., Çelik Z.

II. International Congress on Economics and Administrative Sciences ‘New Threats and Opportunities in Global Politics and Economics’, Bingöl, Türkiye, 19 - 20 Mart 2023, ss.200

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Bingöl
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.200
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yaklaşık 10 yıl önce drone ile ürün teslimatının yapılacağının açıklanmasından sonra Amazon bu teslimat türünü yoğun bir şekilde tanıtmıştır. Walmart ve Amazon 2022 yılında drone ile dağıtım faaliyetlerine başladı. Türkiye’de de ilk olarak drone ile ürün teslimatı 2022 yılının son günlerinde gerçekleştirildi. Drone ile teslimatın yakın gelecekte daha fazla şirket tarafından ve çok daha sık kullanılması beklenmektedir. Uygulamada drone ile dağıtıma yönelik ilgi, pazarlama literatüründe de son birkaç yıldır başlamış ve benzer şekilde gelecek yıllarda bu ilginin katlanarak artması beklenmektedir. Özellikle pandemiyle birlikte temassız ödeme, temassız otelcilik gibi insan temasının en aza indirilmeye çalışılması kargo sektöründe de yaşanmış ve teslimatlar telefona gelen kodun kuryelere söylenmesiyle gerçekleştirilmiştir. Pandeminin etkisini azalttığı günümüzde de temasın en aza indirilmeye çalışıldığı uygulamalar devam etmektedir. Drone ile teslimatta kuryenin de teslimat sürecinde olmaması nedeniyle temassız teslimat daha ileri bir safhaya taşınmıştır. Bu yönüyle bakıldığında drone ile teslimat, pandeminin de sosyal ve psikolojik etkilerinin kalıcı bir şekilde toplumda iz bırakacağı düşüncesine bağlı olarak şirketler için önemli bir fırsat olacaktır. Bu çalışmada, drone ile teslimata yönelik algılanan güvenin kullanım niyeti üzerindeki etkisinde algılanan risk ve ağızdan ağıza iletişimin aracılık rolleri incelenmiştir. Yapılan literatür taramasında drone ile teslimata yönelik ilgili çalışmadaki bazı değişkenlerin birbirleri üzerindeki etkilerinin çalışılmadığı görülmüştür. Çalışmada yer alan değişkenlerin temassız teslimat bağlamında şirketler için önemli öngörüler sunacağı beklenmektedir. Çalışmanın evrenini Türkiye’de yaşayan insanlar oluşturmuştur. Çalışmanın örneklemi 260 kişiden oluşmuştur. İnternette verilen bir anket ile ve kartopu örnekleme yöntemiyle veriler toplanmıştır. Katılımcılara anket formunu doldurmadan önce drone ile teslimatla ilgili bir video izletilmiştir. Yapısal eşitlik modellemesi ile istatistiki analizler yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre algılanan güvenin, ağızdan ağıza iletişim ve kullanım niyeti üzerinde olumlu fakat algılanan risk üzerinde olumsuz etkisi olduğu görülmüştür. Algılanan riskin kullanım niyeti üzerinde herhangi bir etkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ağızdan ağıza iletişimin ise kullanım niyeti üzerinde olumlu etkisinin olduğu görülmüştür. Algılanan güvenin ağızdan ağıza iletişim aracılığıyla kullanım niyeti üzerinde etkisinin olduğu ancak algılanan risk aracılığıyla herhangi bir etkisinin olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar çerçevesinde drone ile teslimata yönelik tüketicilerde algılanan güvenin arttırılmasının oldukça önemli olduğu ifade edilebilir. Algılanan güvenin arttırılması için bu teslimat yönteminin risklerinin teknik olarak en aza indirilmesi ve bu teslimat yönteminin güvenilir olduğunun pazarlama iletişimi faaliyetleriyle insanlara anlatılmasının oldukça önemli olduğu düşünülmektedir.