IGDIR INTERNATIONAL APPLIED SCIENCES CONGRESS, Iğdır, Turkey, 14 - 15 April 2021, pp.34-43
Gelişen teknoloji, bir yandan insanların daha rahat yaşamasını sağlarken diğer yandan
beraberinde bir takım olumsuzlukları da getirmektedir. Taşıtlarda kullanılan fosil kökenli
yakıtların yakın gelecekte tükenecek olması, bilim adamlarını hem alternatif motorlu taşıtlar
hem de alternatif yakıtlar ile ilgili araştırmaya sevk etmiştir. Çevreye duyarlı alternatif motorlu
taşıtlar; hibrit taşıtlar, elektrikli taşıtlar ve güneş enerjili taşıtlar şeklinde sıralanırken taşıtlarda
kullanılan alternatif yakıtlar da çevreye duyarlı yakıtlar olarak bilinen biyoyakıtlar ile alkol (
etanol, metanol, bütanol vb.) ve hidrojen katkılı yakıtlar şeklinde sıralanabilirler. Bu çalışmada,
farklı tür yakıtların motor performans ve emisyonları üzerindeki etkilerini incelemek üzere üç
çeşit yakıt benzinli bir motorda test edilmiştir. Bunlar; saf benzin, M5 karışım yakıtı ( hacimsel
olarak % 5 metanol ve %95 benzin) ve MS5 karışım yakıtı (hacimsel olarak %5 sodyum
borhidrür katkılı metanol çözeltisi ve %95 benzin)'ndan oluşmaktadır. Motorda test
sonuçlarından elde edilen değerler birbirleri ile karşılaştırıldığında, saf benzine göre M5 ve
MS5 karışım yakıtların CO emisyonları sırasıyla % 26.17 ve % 15 azalırken HC emisyonları
sırasıyla % 14.86 ; % 13.52 artmıştır. Bununla beraber NOx emisyonlarında %44.82 ve %32.79
artma, CO2 emisyonlarında % 11.38 ve % 9.13 artma meydana gelmiştir. Ayrıca motor
momentinde sırasıyla % 1.27 ve % 0,64 artma, özgül yakıt tüketiminde %5,05 ve %7,63 artma
olmuştur. Motor gücü değerlerinde de M5 karışım yakıtlı motor gücü saf benzin yakıtlı motor
gücüne göre %1,44 artarken MS5 yakıtlı motor gücü % 0,36 azalmıştır.