Aile Hekimlerinin Biyoistatistik Okuryazarlığı Düzeylerinin İncelenmesi: Van Örneği


Şüt A., Keskin S., Elasan S.

Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi 2. Uluslararası Sağlık Bilimleri Kongresi, Van, Türkiye, 18 - 19 Aralık 2023, ss.1

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Van
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Çalışmamızda, aile hekimliği uygulamalarında sıklıkla kullanılan istatistik yöntemlerin, anlaşılması ve uygulanması konusunda aile hekimlerinin biyoistatistik düzeylerinin incelenmesi yapılmıştır. Aile hekimlerinin biyoistatistik düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre anlamlı farklılıklar gösterebilmesi durumunda, bu farklılıkların incelenerek aile hekimlerinin biyoistatistik okuryazarlığı düzeyinin arttırılması ve biyoistatistik okuryazarlığı farkındalığının oluşturulması amaçlanmıştır.

Materyal-Metot: Van ilinde görev yapan aile hekimlerine biyoistatistik okuryazarlığı düzeylerinin incelenmesine yönelik çeşitli sorular içeren bir anket uygulandı. Anketlerin bireysel olması ve gizliliğini sağlaması amacıyla online olarak (n=81 hekime) uygulandı. Çalışmanın örnek büyüklüğü, her değişken için Power (Testin Gücü) en az %80 ve Tip-1 hata %5 alınarak belirlenmiştir. Çalışmadaki sürekli ölçümlerin normal dağılıp dağılmadığına Kolmogorov-Smirnov ve Skewness-Kurtosis testleri ile bakılmıştır. Biyoistatistik Okuryazarlığı Düzeyi Puanının kişisel faktörlere göre karşılaştırılmasında "Tek Yönlü ANOVA" ve "Bağımsız T-testi" kullanılmıştır. Anket sorularının güvenirlik analizi kapsamında "Cronbach’s Alpha katsayıları" hesaplanmıştır. Cevapların toplam puanları dikkate alınarak karşılaştırma yapılmıştır. İstatistik anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak alınmış ve analizler için SPSS (IBM SPSS for Windows, ver.26) istatistik paket programı kullanılmıştır.

Bulgular: Biyoistatistik okuryazarlığı düzeyi puanlarının kategorik faktörlere göre karşılaştırma sonuçlarına bakıldığında, çalışmaya katılım sağlayan aile hekimlerinin biyoistatistik okuryazarlığı puanı bilimsel çalışma yapma durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermiştir (p=0.014). Diğer kategorik faktörlere göre biyoistatistik okuryazarlığı puanlarında anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir. Aile hekimlerinin biyoistatistik okuryazarlığı düzeyini etkileyen faktörün bilimsel çalışma yapma durumuna göre farklılık gösterebileceği anlaşılmıştır.

Sonuç: Aile hekimlerinin biyoistatistik okuryazarlığı düzeyi incelenmesi, koruyucu ve tedavi edici sağlık hizmetlerinde ve bilimsel çalışmalarda biyoistatistik yöntem ve uygulamalarını kullanmada önemli bir farkındalık oluşturmuştur. Aile hekimlerinin biyoistatistik okuryazarlığı düzeylerinin önemli bir yere sahip olduğu anlaşılmıştır; bu nedenle, biyoistatistik okuryazarlığı düzeyinin arttırılması için aile hekimlerinin bilimsel çalışmalarda daha aktif rol almasının sağlanması önerilmektedir.