Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi 2. Uluslararası Sağlık Bilimleri Kongresi, Van, Türkiye, 18 - 19 Aralık 2023, ss.1
Amaç: Çalışmamızda, aile hekimliği
uygulamalarında sıklıkla kullanılan istatistik yöntemlerin, anlaşılması ve
uygulanması konusunda aile hekimlerinin biyoistatistik düzeylerinin incelenmesi
yapılmıştır. Aile hekimlerinin biyoistatistik düzeylerinin çeşitli değişkenlere
göre anlamlı farklılıklar gösterebilmesi durumunda, bu farklılıkların
incelenerek aile hekimlerinin biyoistatistik okuryazarlığı düzeyinin arttırılması
ve biyoistatistik okuryazarlığı farkındalığının oluşturulması amaçlanmıştır.
Materyal-Metot: Van
ilinde görev yapan aile hekimlerine biyoistatistik okuryazarlığı düzeylerinin
incelenmesine yönelik çeşitli sorular içeren bir anket uygulandı. Anketlerin bireysel
olması ve gizliliğini sağlaması amacıyla online olarak (n=81 hekime) uygulandı.
Çalışmanın örnek büyüklüğü, her değişken için Power (Testin Gücü) en az %80 ve
Tip-1 hata %5 alınarak belirlenmiştir. Çalışmadaki sürekli ölçümlerin normal
dağılıp dağılmadığına Kolmogorov-Smirnov ve Skewness-Kurtosis testleri ile
bakılmıştır. Biyoistatistik Okuryazarlığı Düzeyi Puanının kişisel faktörlere
göre karşılaştırılmasında "Tek Yönlü ANOVA" ve "Bağımsız
T-testi" kullanılmıştır. Anket sorularının güvenirlik analizi kapsamında
"Cronbach’s Alpha katsayıları" hesaplanmıştır. Cevapların toplam
puanları dikkate alınarak karşılaştırma yapılmıştır. İstatistik anlamlılık
düzeyi p<0.05 olarak alınmış ve analizler için SPSS (IBM SPSS for Windows,
ver.26) istatistik paket programı kullanılmıştır.
Bulgular: Biyoistatistik
okuryazarlığı düzeyi puanlarının kategorik faktörlere göre karşılaştırma
sonuçlarına bakıldığında, çalışmaya katılım sağlayan aile hekimlerinin
biyoistatistik okuryazarlığı puanı bilimsel çalışma yapma durumuna göre anlamlı
bir farklılık göstermiştir (p=0.014). Diğer kategorik faktörlere göre
biyoistatistik okuryazarlığı puanlarında anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir.
Aile hekimlerinin biyoistatistik okuryazarlığı düzeyini etkileyen faktörün
bilimsel çalışma yapma durumuna göre farklılık gösterebileceği anlaşılmıştır.
Sonuç: Aile hekimlerinin biyoistatistik
okuryazarlığı düzeyi incelenmesi, koruyucu ve tedavi edici sağlık hizmetlerinde
ve bilimsel çalışmalarda biyoistatistik yöntem ve uygulamalarını kullanmada
önemli bir farkındalık oluşturmuştur. Aile hekimlerinin biyoistatistik
okuryazarlığı düzeylerinin önemli bir yere sahip olduğu anlaşılmıştır; bu
nedenle, biyoistatistik okuryazarlığı düzeyinin arttırılması için aile
hekimlerinin bilimsel çalışmalarda daha aktif rol almasının sağlanması önerilmektedir.