Fotoğraf ve Arkeoloji: Urne 40’ın Fotoğrafik Yolculuğu


Şen S. O.

JOURNAL OF TURKISH STUDIES, cilt.18, sa.2, ss.683-694, 2023 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 18 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2023
  • Dergi Adı: JOURNAL OF TURKISH STUDIES
  • Derginin Tarandığı İndeksler: IBZ Online, ERIC (Education Resources Information Center), Index Islamicus, MLA - Modern Language Association Database, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.683-694
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

 Arkeoloji bilimi için fotoğraf belgeleme, analiz ve koruma gibi kullanımları açısından oldukça önemlidir. Fotoğraf aynı zamanda, arkeolojik alanları, eserleri ve kazı süreçlerini kaydetmek ve insanlara aktarmak için de kullanılmaktadır. Kazı alanındaki hayatın akışının kaydedilerek görsel günlüğün tutulması, eserlerin ortaya çıkış süreçlerinde kazı öncesi, sırası ve sonrasında kazı alanına ilişkin görsel belgelerin ortaya konması açısından da fotoğraf, arkeoloji ile olan ilişkisinde önemli bir rol oynamaktadır. Kitaplar, kataloglar veya sergiler vasıtasıyla kitlelere sunulan arkeolojik eserlere ait fotoğraflar kültürel mirasın korunmasında etkili bir araç olabilir. Fotoğrafın icadının, arkeolojide belgeleme ve analiz yöntemlerinde önemli etkisi olmuştur. Fotoğraf sayesinde arkeologlar, hem kazı alanlarını hem de buluntuları ve yapıları daha ayrıntılı bir şekilde kaydederek inceleme şansına sahip olmuşlardır. Fotoğraflar ayrıca arkeologların eğitiminde ders materyali olarak kullanılabileceği gibi, toplumsal hafızanın oluşması konusunda da etkili olabilir. Bu açıdan arkeoloji fotoğrafı farklı gereksinimler için farklı bakış açıları ve çekim yöntemleriyle ortaya konmalıdır. Herhangi bir eserin gün yüzüne çıktığı ilk andan stüdyo ortamında fotoğraflanma anına kadar geçen süreç, arkeoloji ve fotoğraf ilişkisinin önemli bir kısmını oluşturur. Çalışma, Urartular’a ait Çavuştepe Nekropolü’nde 2021 yılı kazılarında bulunan 40 numaralı urne ve içerisindeki eserlerin fotoğraflanma sürecini ve fotoğrafların incelenmesini kapsamaktadır. Bu süreçte, arkeolojik çalışmalar, kazı alanında meydana gelen topografik değişimler, eserlerin yerlerinden çıkartılarak kayda geçirilmesi ve daha sonra da stüdyo ortamında fotoğraflanması yer almaktadır.

For the science of archeology, photography is very important for its purposes such as documentation, analysis and preservation. Photography is also used to record archaeological sites, artifacts, and excavations, and to convey them to people. In addition, photography plays an important role in documenting the flow of life at excavation sites, visually presenting the process of uncovering artifacts, and presenting visual records of the excavation site before, during, and after the excavation process. Photos of archaeological artifacts are also important for presenting them as cultural heritage. Photos of archaeological artifacts presented in books, catalogs, or exhibitions can be an effective tool in preserving cultural heritage. The invention of photography has had a significant impact on the methods of documentation and analysis in archaeology. Thanks to photography, archaeologists have had the chance to record and examine both the excavation sites and the finds and structures in more detail. Moreover, these photos can be used as teaching material for archaeologists and can serve as educational visuals for the formation of social memory. In this regard, archaeology photography should be presented with different perspectives and methods for different needs. The process from the first moment an artifact is uncovered to the moment it is photographed in a studio forms an important part of the relationship between archaeology and photography. The subject of this article is the process of photographing urn 40 and its contents found in the Çavuştepe Necropolis during the 2021 excavations. In this process, archaeological studies, topographical changes in the excavation area, recording the works by removing them from their places and then photographing them in the studio are included.