Yeni Nesil Pazarlama Yaklaşımları, Aytuğ MERMER ÜZÜMLÜ, Editör, Nobel Yayınevi, Ankara, ss.253-269, 2022
Pazarlama
faaliyetleri yerine getirilirken hedef kitleye ulaşabilmek oldukça önem arz
etmektedir. Pazar araştırması yapılırken ürünün istenilen özellikte olup
olmadığının, hedef kitlenin pazara sunulmuş veya sunulacak ürün için
verebileceği değer, ürünün nerelerde bulunması gerektiği, ürün için nasıl bir
pazar bölümlendirme stratejisinin izleneceği, konumlandırma gibi konular
hakkında hedef kitleye ulaşılıp bilgi alınması gerekmektedir. Ayrıca yapılan
pazarlama iletişimi faaliyetlerinde hedef kitleye ulaşılmadıkça bu
faaliyetlerin şirket için hiçbir anlam ifade etmediği bilinmektedir. Pazarlamacılar
için uzun yıllar boyunca hedef kitleye ulaşma konusunda en büyük kısıtlar arasında
yer ve zaman yer almıştır. Pazarlamacılar kablolu telefon ve radyo gibi
teknolojik araçlar sayesinde kısmen olsa da yer kısıtının üstesinden gelse bile
bu araçlar sabit olduklarından istedikleri şekilde hedef kitleye ulaşamamaktadırlar.
İnternetin iş dünyasında devrim niteliğinde etki oluşturmasından sonra da büyük
olaylar olmuştur. İnternete bağlı olan taşınabilir araçlarla beraber
pazarlamacılar için oldukça büyük sorunlar olan hedef kitleye ulaşma konusunda
yer ve zaman kısıtı büyük oranda ortadan kalkmıştır.
Hedef
kitleye ulaşma konusunda pazarlamacıların önündeki yer ve zaman engelleri mobil
araçlar sayesinde ortadan kalkınca mobil pazarlama kavramı ortaya atılmıştır.
Pazarlama faaliyetlerinin yerine getirilmesinde hedef kitleye ulaşmayı oldukça
kolaylaştıran mobil pazarlama olgusu, pazarlamacılar için devrim niteliğinde
bir gelişmedir. Zira pazarlamacıların işlerini en iyi şekilde yapabilmesinde,
gelecekteki faaliyetler için ön görülerde bulunmasında, mevcut faaliyetlerin
etkin ve verimli olarak yapılıp yapılmadığının anlaşılmasında hedef kitleye
ulaşmanın oldukça önemli bir yeri vardır. Bu çalışmanın amacı mobil pazarlama
kavramının temel hatlarıyla açıklanmasıdır. Çalışmada mobil pazarlamanın
beklenen etkiyi yapıp yapmadığı, mobil pazarlamanın özelliklerinin ne olduğu,
mobil pazarlamanın şirketlere ve tüketicilere ne gibi kolaylıklar sağladığı,
olumsuz yönlerinin olup olmadığı, mobil pazarlamada hangi araçların
kullanıldığı gibi sorulara cevap bulunabilecektir.
Çalışmada
mobil pazarlama kavramının ne olduğu detaylı bir şekilde verilmiş ve mobil
pazarlamayla ilgili literatürdeki önemli tanımlara değinilmiştir. Daha sonra
mobil pazarlamanın özellikleri olan hedef kitlenin özelliklerine uygun
pazarlama faaliyetlerini yerine getirme anlamına gelen kişiselleştirme, her
yerde ulaşılabilir olma, insanların şirketle karşılıklı iletişim kurabilmesi anlamına
gelen etkileşim ve şirketlerin insanların gittikleri yerleri tespit
edebilmeleri anlamına gelen lokalizasyon kavramları ele alınmıştır. Mobil
reklam kavramının ne olduğu ele alınarak, mobil pazarlamanın kullanım şekilleri
içerisinde yer alan SMS, MMS, mobil web siteleri ve mobil uygulamalara
değinilmiştir. Daha sonra mobil pazarlamada kullanılan araçlar olan cep
telefonu, kişisel dijital asistan, dizüstü bilgisayar ve tablet bilgisayar ele
alınmıştır. Son olarak mobil pazarlamanın avantajları ve dezavantajları
verilmiştir