TURKISH JOURNAL OF EDUCATION, cilt.10, sa.4, ss.251-273, 2021 (ESCI)
Bütünleşik fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) yaklaşımının kullanımına yönelik
uluslararası ve ulusal çağrılar ışığında, FETEMM iş alanlarını tercih eden ve problem çözebilen bireyleri
yetiştirmek için öğretmenlerin eğitilmesi zorunludur. Bütünleşik FeTeMM yaklaşımına yönelik eğitimin
öğretmenlerin kavramlarını, alan bilgilerini ve uygulamalarını etkilediğini göz önüne alarak, bu
çalışmanın amacı bütünleşik FeTeMM dersi boyunca kimya öğretmen adaylarının bütünleşik FeTeMM
kavramlarının nasıl değiştiğini incelemektir. Çalışmada, 13 kimya öğretmen adayına 13 hafta süren
bütünleşik FeTeMM dersinin başında ve sonunda FeTeMM’i nasıl kavradıklarına ilişkin bir FeTeMM
Zihinsel Model Protokolü uygulanmıştır. Eğitim, bütünleşik FeTeMM eğitiminin ne olduğunun
kavranması, FeTeMM aktivitelerinin uygulanması, mentorlar ile beraber çalışma ve öğretmen
adaylarının kendi gelişimlerine odaklandıkları yansıtıcı düşünme boyutlarını içermektedir. Tümevarım,
tümdengelim ve sürekli karşılaştırmalı analiz yöntemleri ile analiz edilen veriler ışığında, öğretmen
adaylarının büyük çoğunluğunun FeTeMM kavramlarının geliştiği, özellikle FeTeMM kavramlarında
mühendislik tasarım sürecini ve disiplinler arası ilişkiyi vurguladıkları bulunmuştur. Bu sonuçtan
hareketle, bütünleşik FeTeMM öğretmen eğitiminde, öğretmen adaylarının bütünleşik FeTeMM
kavramlarının geliştirilmesi için FeTeMM disiplinleri arasındaki ilişkiye ve mühendislik tasarım
sürecine açık bir şekilde vurgu yapılmalıdır.
Due to international calls for the use of the integrated Science, Technology, Engineering, and
Mathematics (STEM) approach to train learners pursuing STEM-related careers and citizens who are
competitive problem solvers, teachers’ training for the integrated STEM approach is imperative. Given
the importance of integrated STEM teacher training, this study aimed to examine how pre-service
chemistry teachers’ integrated STEM conceptions have been changed through the integrated STEM
course. The STEM reflection protocol was administered to 13 pre-service chemistry teachers both at the
beginning and at the end of a 13-week-long integrated STEM course. The training included experiencing
STEM activities, studying with mentors, and reflecting on own development. The deductive, inductive,
and constant comparative data analysis revealed that most of the pre-service chemistry teachers enriched
their STEM conceptions in terms of the engineering design process as a context and integration of the
disciplines. However, very few participants’ STEM conceptions remained the same. Integrated STEM
teacher education should include an explicit emphasis on disciplines’ integration and engineering design
process to enhance pre-service teachers’ integrated STEM conceptions.