VAN VE VAN GÖLÜ ULAŞIMININ MEVCUT DURUMU VE GELECEK POTANSİYELİ: SENARYO ANALİZİ TEMELLİ BİR DEĞERLENDİRME


Gündoğan O., Pehlivan D., Ekin F.

8. ULUSLARARASI BOĞAZİÇİ BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ, İstanbul, Türkiye, 12 Eylül - 13 Ekim 2025, ss.514-522, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.514-522
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, Van ili ve Van Gölü ulaşımının mevcut durumunu ve gelecekteki potansiyelini

resmi veriler ışığında analiz etmektedir. Van, 31 bini aşkın öğrenciye sahip Yüzüncü Yıl

Üniversitesi ve yıllık 700 bini bulan turist ziyaretçileriyle bölgesel ölçekte önemli bir ulaşım

ve turizm merkezidir. Kentte belediye otobüsleri, özel halk otobüsleri ve minibüsler günlük

yaklaşık 44 bin yolcu taşımakta; yalnızca üniversite–kent merkezi hattında günlük 23 bin yolcu

seyahat etmektedir. Buna karşın yoğun trafik, yol kalitesi sorunları ve sınırlı konfor, alternatif

ulaşım çözümlerini gündeme getirmektedir. Araştırmada, “YYÜ – İskele Caddesi – Edremit”

arasında önerilen deniz hattının potansiyeli üç senaryo üzerinden değerlendirilmiştir. Düşük

senaryoda yıllık 939 bin yolcu, orta senaryoda 1,7 milyon yolcu, yüksek senaryoda ise 2,6

milyon yolcu taşınabileceği hesaplanmıştır. Bu kapsamda yıllık gelir potansiyeli 43–185

milyon TL arasında değişmektedir. Projenin uygulanmasıyla karayolu trafiğinin azalması,

karbon emisyonlarının düşmesi, öğrenci ve personel memnuniyetinin artması, turizm

çeşitliliğinin gelişmesi ve yeni istihdam olanaklarının doğması beklenmektedir. Sonuçlar, Van

Gölü’nde düzenli deniz ulaşımının yalnızca ulaşım sorunlarını hafifletmekle kalmayıp, aynı

zamanda ekonomik ve sosyal kalkınmaya katkı sağlayacak sürdürülebilir bir seçenek olduğunu

göstermektedir. Çalışma, senaryo analizleri ve resmi verilerle desteklenmiş olup, bölgesel

ulaşım planlaması ve yatırım kararları için yol gösterici niteliktedir.

This study analyzes the current situation and future potential of transportation in Van and

across Lake Van, based on official data. With more than 31,000 students at Van Yüzüncü Yıl

University and nearly 700,000 annual tourist arrivals, Van is a key regional center for

transportation and tourism. Public buses, private buses, and minibuses serve approximately

44,000 passengers daily, with the university–city center corridor alone handling around 23,000

passengers per day. However, traffic congestion, road quality issues, and limited comfort

highlight the need for alternative solutions. The research evaluates the potential of a proposed

ferry route between “Van Yüzüncü Yıl University – İskele Street – Edremit” under three

demand scenarios. Annual passenger numbers are projected at 939,000 in the low-demand

scenario, 1.7 million in the medium-demand scenario, and 2.6 million in the high-demand

scenario. Accordingly, annual revenue potential ranges between 43 and 185 million TL. The

project is expected to reduce road congestion, lower carbon emissions, increase satisfaction

among students and staff, enhance tourism diversity, and create new employment

opportunities. The findings suggest that introducing regular ferry services on Lake Van would

not only ease existing transportation challenges but also contribute to economic and social

development as a sustainable alternative. Supported by scenario analyses and official statistics,

this study provides guidance for regional transportation planning and investment decisions.