Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.18, no.1, pp.706-732, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Current study sought to reach preschool teachers’ perceptions about self-discipline
development in children. In order to reach this aim, case study research methodology was
followed and a case in a private education institution in Turkey was handled. There were seven
preschool teachers working at that institution. For data collection, an interview protocol,
including ten vignettes with related questions and eleven interview questions was used. The
interview protocol was developed after observations and revised after pilot study. For data
analysis, descriptive analysis technique was used. According to the results, participant
preschool teachers had some knowledge about what self-discipline was, its importance, possible
and appropriate strategies that foster self-discipline. Despite perceiving it as crucial in everyday
lives of children and describing teachers’ important role, it was found that there were some
unspoken aspects and irrelevant practices. Further research might analyze those aspects and
develop appropriate practices.
Mevcut çalışma, okul öncesi öğretmenlerinin çocuklarda öz disiplin gelişimi hakkındaki
algılarına ulaşmayı amaçlamıştır. Bu amaca ulaşmak için vaka incelemesi nitel araştırma
yöntemi izlenmiş ve Türkiye'deki özel bir eğitim kurumundaki durum ele alınmıştır. Kurumda
yedi anaokulu öğretmeni çalışmaktadır. Veri toplama aracı olarak on kısa öykü ve ilgili soruları
ile on bir görüşme sorusu içeren bir görüşme protokolü kullanılmıştır. Görüşme protokolü, okul
öncesi eğitim kurumlarında araştırmacının yaptığı gözlemlerden sonra geliştirilmiş ve pilot
çalışma sonrasında yeniden düzenlenmiştir. Veri analizi için betimsel analiz tekniği
kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, katılımcı okul öncesi öğretmenleri öz disiplinin ne
olduğu, önemi, öz disiplini teşvik edecek olası ve uygun stratejiler hakkında bilgi sahibidir.
Ancak öz-disiplin öğretmenler tarafından çocukların günlük yaşamlarında önemli olarak
algılanmasına ve kendi rollerini tanımlamalarına rağmen, öz-disiplinle ilgili olmayan bazı
vurgular ve literatürle uyumlu olmayan uygulamaların olduğu bulunmuştur. Gelecekteki
araştırmalarda öz-disiplinle ilgili olmayan vurguların analiz edilmesi ve uygun uygulamaların
geliştirilmesi önerilir.