Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sa.58, ss.118-133, 2022 (Hakemli Dergi)
Drone
ile ürün teslimatı giderek artan şekilde akademik çevrelerin ilgisini çeken bir
konu olmuştur. Bu çalışmanın amacı belli kritere bağlı olarak seçilen, drone
ile ürün teslimatı konusunu içeren 30 çalışmanın bibliyometrik analizinin
yapılarak, çalışmaları yapan yazarlar, çalışmaların yapıldığı ülkeler,
çalışmaların yapıldığı yıllar, çalışmaların metodolojisi, çalışmaların teorik
alt yapıları ve çalışmalarda kullanılan değişkenler hakkında bilgiler
sunmaktır. Bu amaç doğrultusunda VOSviewer yazılımı kullanılarak seçilen
çalışmaların bibliyometrik analizi gerçekleştirilmiştir. Yeni bir teknoloji
olması ve çoğu kişinin gerçek hayatta drone ile teslimat deneyiminin olmaması,
tüketicilerin bu teknolojik yeniliğe yönelik niyet ve tutumlarının
araştırılmasında etkili olmuştur. Ayrıca elde edilen bulgularda drone ile
teslimat konusunun her geçen yıl daha fazla çalışıldığı görülmüş ve bu yeni
teknolojinin araştırmacıların dikkatini giderek daha fazla çektiği
anlaşılmıştır. Elde edilen başka sonuçlara göre drone ile ürün teslimatı
konusunda en fazla çalışmayı yapan Jinsoo Hwang’dır. En fazla çalışma Güney
Kore’de gerçekleştirilmiştir. Çalışmaların tümünde anket yöntemi
kullanılmıştır. Çalışmalarda en fazla teknoloji kabul modeli kullanılmıştır. En
fazla kullanılan değişkenler ise sırasıyla niyet, tutum, risk ve
yenilikçiliktir. Elde edilen bu sonuçların araştırmacılar öngörüler sunması beklenmektedir.
Product delivery by drone has become a topic of
increasing interest in the academic community. The aim of this study is to
provide information about the authors who conducted the studies, the countries
where the studies were conducted, the years of the studies, the methodology of
the studies, the theoretical background of the studies, and the variables used
in the studies by making a bibliometric analysis of 30 studies, which were
selected based on certain criteria, including the subject of product delivery
by drone. For this purpose, a bibliometric analysis of selected studies was
carried out using VOSviewer software. The fact that it is a new technology and
most people do not have real-life drone delivery experience has been
influential in researching consumers' intentions and attitudes towards this
technological innovation. In addition, it has been seen in the findings that
the subject of delivery by drone has been studied more and more every year, and
it has been understood that this new technology has attracted the attention of
researchers more and more. According to the other results obtained, Jinsoo
Hwang is the one who has done the most work on product delivery by drone. Most
studies were conducted in South Korea. The survey method was used in all of the
studies. The most technology acceptance model was used in the studies. The most
used variables are intention, attitude, risk, and innovativeness, respectively.
It is expected that these results will provide researchers with foresight.