Yeni Nesil Pazarlama Yaklaşımları, MERMER ÜZÜMLÜ AYTUĞ, Editör, Nobel Yayınevi, Ankara, ss.253-269, 2022
Pazarlama faaliyetleri yerine getirilirken
hedef kitleye ulaşabilmek oldukça önem arz etmektedir. Pazar araştırması
yapılırken ürünün istenilen özellikte olup olmadığının, hedef kitlenin pazara
sunulmuş veya sunulacak ürün için verebileceği değer, ürünün nerelerde
bulunması gerektiği, ürün için nasıl bir pazar bölümlendirme stratejisinin
izleneceği, konumlandırma gibi konular hakkında hedef kitleye ulaşılıp bilgi
alınması gerekmektedir. Ayrıca yapılan pazarlama iletişimi faaliyetlerinde
hedef kitleye ulaşılmadıkça bu faaliyetlerin şirket için hiçbir anlam ifade
etmediği bilinmektedir. Pazarlamacılar için uzun yıllar boyunca hedef kitleye
ulaşma konusunda en büyük kısıtlar arasında yer ve zaman yer almıştır.
Pazarlamacılar kablolu telefon ve radyo gibi teknolojik araçlar sayesinde
kısmen olsa da yer kısıtının üstesinden gelse bile bu araçlar sabit
olduklarından istedikleri şekilde hedef kitleye ulaşamamaktadırlar. İnternetin
iş dünyasında devrim niteliğinde etki oluşturmasından sonra da büyük olaylar
olmuştur. İnternete bağlı olan taşınabilir araçlarla beraber pazarlamacılar
için oldukça büyük sorunlar olan hedef kitleye ulaşma konusunda yer ve zaman
kısıtı büyük oranda ortadan kalkmıştır. Hedef kitleye ulaşma konusunda
pazarlamacıların önündeki yer ve zaman engelleri mobil araçlar sayesinde
ortadan kalkınca mobil pazarlama kavramı ortaya atılmıştır. Pazarlama
faaliyetlerinin yerine getirilmesinde hedef kitleye ulaşmayı oldukça
kolaylaştıran mobil pazarlama olgusu, pazarlamacılar için devrim niteliğinde
bir gelişmedir. Zira pazarlamacıların işlerini en iyi şekilde yapabilmesinde,
gelecekteki faaliyetler için ön görülerde bulunmasında, mevcut faaliyetlerin
etkin ve verimli olarak yapılıp yapılmadığının anlaşılmasında hedef kitleye
ulaşmanın oldukça önemli bir yeri vardır. Bu çalışmanın amacı mobil pazarlama
kavramının temel hatlarıyla açıklanmasıdır. Çalışmada mobil pazarlamanın
beklenen etkiyi yapıp yapmadığı, mobil pazarlamanın özelliklerinin ne olduğu,
mobil pazarlamanın şirketlere ve tüketicilere ne gibi kolaylıklar sağladığı,
olumsuz yönlerinin olup olmadığı, mobil pazarlamada hangi araçların
kullanıldığı gibi sorulara cevap bulunabilecektir. Çalışmada mobil pazarlama
kavramının ne olduğu detaylı bir şekilde verilmiş ve mobil pazarlamayla ilgili
literatürdeki önemli tanımlara değinilmiştir. Daha sonra mobil pazarlamanın
özellikleri olan hedef kitlenin özelliklerine uygun pazarlama faaliyetlerini
yerine getirme anlamına gelen kişiselleştirme, her yerde ulaşılabilir olma,
insanların şirketle karşılıklı iletişim kurabilmesi anlamına gelen etkileşim ve
şirketlerin insanların gittikleri yerleri tespit edebilmeleri anlamına gelen
lokalizasyon kavramları ele alınmıştır. Mobil reklam kavramının ne olduğu ele
alınarak, mobil pazarlamanın kullanım şekilleri içerisinde yer alan SMS, MMS,
mobil web siteleri ve mobil uygulamalara değinilmiştir. Daha sonra mobil
pazarlamada kullanılan araçlar olan cep telefonu, kişisel dijital asistan,
dizüstü bilgisayar ve tablet bilgisayar ele alınmıştır. Son olarak mobil
pazarlamanın avantajları ve dezavantajları verilmiştir