ASOS JOURNAL, sa.77, ss.123-141, 2018 (Hakemli Dergi)
Sosyal bilimlere ilişkin metinlerde sıkça karşılaşılan ve genellikle iletişimsizlik ve
yalnızlık gibi olgular ile ilişkilendirilen yabancılaşma kavramı, litaratürde sadece
bir kavram olmanın ötesinde kuramsal bir alt yapıya işaret etmektedir. Bu kuramsal
alt yapının dışarıda bırakılması, yabancılaşmayı ortaya çıkaran toplumsal bağlamın
gözden kaçırılması, dolayısıyla olgunun ideolojik boyutunun gizlenmesi riskini ortaya çıkarmaktadır. Yabancılaşma olgusunun sinema metinlerindeki temsiliyetine
ilişkin çok fazla çalışmanın olmaması, olanların ise yukarıda açıklanan genel bir
perspektif içerisinde ele alınmış olması, bu çalışmanın çıkış noktasını oluşturmuştur. Erich Fromm’un yabancılaşma kuramı temelinde yapılacak film incelemesinde elde edilen verilerin, olgunun sinemadaki temsiliyetinde ideolojik boyutun deşifre edilmesi açısından önemli olduğu düşünülmektedir. Çalışmada bu amaçla incelenecek film, Michael Haneke’nin ‘7. Kıta’ (Der siebente kontinent-1989) isimli filmidir. Filmin, Fromm’un yabancılaşma analizi ile uyumlu olduğunun düşünülmesi, çalışmanın teori ve temsil arasındaki ilişkiyi ortaya koyması açısından
önemli görülmüştür. Kullanılacak yöntem, niteliksel içerik analizidir ve elde edilen
veriler biçim ve içerik açısından değerlendirilerek sözü edilen kuram çerçevesinde
eleştirel bir perspektif ile yorumlanacaktır.
Anahtar kelimeler: Yabancılaşma, Erich Fromm, , Michael Haneke, 7. Kıta