Üniversitelerde Görev Yapan İdari Personelin Memur Algısı: Metaforik Bir Analiz


ATAMAN S.

Turkish Studies - Economics, Finance, Politics , cilt.20, sa.1, ss.33-51, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Üniversitelerde görev yapan idari personelin memur algısını belirlemek amacıyla yapılan bu çalışmada katılımcıların metaforlar kullanarak memur algısının belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemi ile tasarlanan bu araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomenoloji (olgu bilimi) deseni esas alınmıştır. Araştırma kapsamında bir devlet üniversitesinde idari personel olarak görev yapan 101 kişi ile görüşme yapılarak veriler elde edilmiştir. Araştırmaya dahil edilen katılımcıların seçiminde nitel araştırmalarda sıklıkla kullanılan amaçlı ve ölçüt örnekleme yöntemi uygulanmıştır. Verilerin elde edilmesi için hazırlanan görüşme formu demografik bilgilere ek olarak “Üniversitede idari personel olmak ........gibidir. Çünkü ..........” şeklinde katılımcının metafor kullanmasına imkan veren açık uçlu ifadenin olduğu tek sorudan oluşturulmuştur. Araştırmada katılımcıların üniversitede memur olarak çalışmayı bir şeye/neseneye benzetmeleri ve bu benzetmenin nedenini açıklanması istenilmiştir. Katılımcıların belirtmiş olduğu metaforların kodlanması ile birlikte katılımcıların belirtmiş olduğu 67 metafor kod olarak belirlenmiş ve bu metaforlar içerik ve anlam bakımından sınıflandırılarak 13 tema altında birleştirilmiştir. Verilerin analizinde ve görselleştirilmesinde nitel araştırma yöntemlerinde kullanılan ve okuyucuya kolaylık sağlayan Maxqda2020 Pro programı kullanılmıştır. Maxqda programı aracılığı ile her bir kategori için hiyerarşik kod-alt kod modellemesi ve kod bulutu analizleri yapılmıştır. Yapılan veri analizlerde katılımcıların yoğun bir şekilde “hamal”, “köle” ve “hiçlik” metaforlarını kullandığı gözlemlenmiştir. Araştırma verileri değerlendirildiğinde katılımcıların üniversite memur olarak çalışmaya yönelik alıgılarının olumsuz bir anlam barındırdığı görülmüştür. Elde edilen bu sonuçlardan hareketle yapılan değerlendirmelerde üniversitede idari personel olarak görev yapan memurların örgütsel bağlılık ve örgütsel adalet algılarının düşük olduğu değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına bağlı olarak, üniversite yönetimlerinin üniversitelerin temel yapı taşlarından biri olan idari personele yönelik liyakata dayalı bir kariyer planlaması yapması, idari ve akademik personel arasındaki ayrımcılığı çağrıştıran uygulamalardan sakınması ve örgütsel bağlılığı arttıracak uygulamaları esas almasının gerektiği önerilmektedir.
In this study, which was conducted to determine the perception of administrative staff working in universities, it was aimed to determine the participants' perception of civil servants by using metaphors. In this study, which was designed with qualitative research method, phenomenology (phenomenology) design, which is one of the qualitative research designs, was taken as a basis. Within the scope of the research, data were obtained by interviewing 101 people working as administrative staff at a state university. Purposive and criterion sampling method, which is frequently used in qualitative research, was applied in the selection of the participants included in the study. In addition to demographic information, the interview form prepared for obtaining the data included the following statement : “Being an administrative staff at the university is like ......... Because .......... ”, which is an open-ended statement that allows the participant to use metaphors. In the research, the participants were asked to compare working as a civil servant at the university to something/object and to explain the reason for this comparison. With the coding of the metaphors stated by the participants, 67 metaphors stated by the participants were determined as codes and these metaphors were classified in terms of content and meaning and combined under 13 themes. Maxqda2020 Pro program, which is used in qualitative research methods and provides convenience to the reader, was used in the analysis and visualization of the data. Hierarchical code-subcode modeling and code cloud analysis were performed for each category through the Maxqda program. In the data analysis, it was observed that the participants intensively used the metaphors of “porter”, “slave” and “nothingness”. When the research data were evaluated, it was seen that the participants' perceptions of working as a university officer had a negative meaning. Based on these results, it was evaluated that the organizational commitment and organizational justice perceptions of civil servants working as administrative staff at the university were low. Based on the results of the study, it is suggested that university administrations should make a merit-based career planning for administrative staff, one of the basic building blocks of universities, avoid practices that evoke discrimination between administrative and academic staff, and take practices that will increase organizational commitment as a basis.