YAPAY ZEKÂ İLE TIP EĞİTİMİNİN GELECEĞİ: ETİK VE KLİNİK YAKLAŞIMLAR


Creative Commons License

Diri İ., Keskin S., Çölçimen N.

I. ULUSAL DOĞU ANADOLU TIP ETİĞİ KONGRESİ, Van, Türkiye, 23 - 25 Aralık 2024, cilt.1, sa.1, ss.88-89

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Van
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.88-89
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Yapay zeka (YZ), tıp eğitiminde daha önce görülmemiş değişiklikler yaratma potansiyeline sahip devrim niteliğinde bir teknolojidir. Gelecekteki sağlık profesyonellerinin bu teknolojiyi etkin ve etik bir şekilde kullanabilmeleri için YZ’nin tıp eğitimine entegrasyonu büyük önem taşımaktadır. Ancak, YZ uygulamalarını eğitime dahil etmek için bazı önemli kriterlerin dikkate alınması gereken kriterler değerlendirilecektir. Metot: Yapay zekâ ile makalelerde yer alan ilgili eleştiriler değerlendirilecektir. Google scholar üzerinden arama yapılmıştır. Bulgular: YZ sistemlerinin prototipten uygulamaya kadar olan gelişim süreçleri, tıbbi etik ilkelere bağlı kalarak aşama aşama ve kontrollü olarak gerçekleştirilmelidir. Özellikle prototip geliştirme ve pilot uygulama süreçlerinde, özerklik, adalet, yararlılık ve zarar vermeme gibi temel etik ilkelere bağlı kalınması, YZ uygulamalarına ilişkin etik rehberlerin oluşturulmasını kolaylaştırabilir. Bu amaçla sunulan çalışmada YZ araçlarının tıp eğitimi ve kliniğe yansımalarının etik ilkeler kapsamındaki etkileri değerlendirilmiştir. Sağlıkta YZ uygulamalarının hızla gelişmesi, tıp eğitiminde de YZ araçlarına yönelik ihtiyaçları ortaya çıkarmaktadır. Bu nedenle tıp öğrencilerinin YZ’nin etik kuralları ve toplumsal etkileri hakkında eğitim almaları gerekmektedir. Anketler, öğrencilerin YZ’nin hasta mahremiyeti, algoritmik önyargılar ve sistemlerin hesap verebilirliği gibi konularda endişeler taşıdığını göstermektedir. Ayrıca YZ'nin, tıp mesleğinin insani yönünü zayıflatabileceği ve hasta-hekim ilişkisini olumsuz etkileyebileceğine dair bir algı bulunmaktadır. Bu algıyı azaltmak için tıp eğitiminde YZ’nin etik kuralları ve kullanım esaslarına ilişkin yönetmeliklerin oluşturulması önemlidir. Müfredata sağlıkta YZ’ye yönelik seçmeli dersler eklenmesi, YZ’nin çok yönlü özelliklerinin öğrencilere aktarılmasına katkı sağlayabilir. Sonuç: YZ destekli simülasyonlar, sanal hastalar ve interaktif vaka analizleri gibi uygulamalar, öğrencilere risksiz bir ortamda klinik deneyim kazandırarak karar verme becerilerini geliştirmelerine olanak tanır. YZ algoritmalarının işleyişi, veri analizi ve kişiselleştirilmiş öneri sunma süreçlerini öğrenen öğrenciler, klinik muhakeme yeteneklerini geliştirme fırsatı bulabilirler. YZ’nin tıp eğitimine sistematik entegrasyonu etik çerçevelere, teknolojik altyapıya ve tıp eğitim yönetmeliklerine bağlı kalınarak yürütülmelidir. YZ’nin eğitim ve sağlık hizmetlerine etik ilkelere uygun entegrasyonu, hekim adaylarına ve hastalara fayda sağlayarak sağlık hizmetlerinin kalitesini artıracaktır.


Anahtar Kelimeler: Tıp Etiği, Yapay Zeka, Tıp Eğitimi, Sağlık Hizmetleri