1. ULUSLARARASI ANADOLU MULTİDİSİPLİNER ÇALIŞMALAR ONGRESİ, Diyarbakır, Türkiye, 28 - 29 Aralık 2018, cilt.3, ss.1133-1140, (Tam Metin Bildiri)
Bu çalıĢmanın amacı, 5.sınıf öğrencilerinin; Türkçe dinleme farkındalıklarına iliĢkin baĢarılarını
belirlemek ve aktif öğrenmenin dinleme farkındalığı baĢarısına etkisini ortaya koymaktır. Bu
nedenle araĢtırma deneysel desenlerden ön test son test kontrol gruplu deneysel desen
kullanılmıĢtır. Nicel verilerin analizinde nicel,analiz teknikleri kullanılmıĢtır. AraĢtırmanın çalıĢma
gruplarını 2017-2018 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Van Merkez Ġpekyolu Ġlçesi‘nde eğitimöğretim faaliyetini sürdüren bir devlet ortaokulunun 5. sınıfına devam eden 61 öğrenci
oluĢturmaktadır. Deney ve kontrol grupları rastgele (random) belirlenmiĢtir. Buna göre 30 öğrenci
deney grubunda, 31 öğrenci ise kontrol grubunda yer almıĢtır. Öğrencilerin demografik ve
akademik baĢarıları birbirine benzerdir. Deneysel uygulamalar sonunda aktif öğrenme tekniklerinin;
Türkçe dinleme becerisi farkındalıklarının geliĢtirilmesinde Türkçe Öğretim Programı (2017)
çerçevesinde yapılan etkinliklere nazaran daha baĢarılı sonuçlar verdiği belirlenmiĢtir. AraĢtırmanın
sonuçları, öğrencilerin Türkçe dinleme eğitiminde aktif öğrenme yöntemi tekniklerinin daha yoğun
kullanılması gerektiğini ortaya koymaktadır
Anahtar Sözcükler: Aktif Öğrenme, Dinleme Becerisi, Farkındalık