THE JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES INSTITUTE, sa.47, ss.139-156, 2020 (Hakemli Dergi)
El sanatları ürünlerinin önemli bir grubunu
oluşturan takılar, diğer el sanatları ürünlerinde
olduğu gibi ortaya çıktığı toplumun duygularına,
kültürel özelliklerine ve sanatsal beğenilerine
ışık tutmaktadır. Takı kümesi içinde yer alan
ve çalışma konumuzun esasını oluşturan bilezikler
ise Anadolu kadını tarafından geçmişten
günümüze dek kesintisiz bir şekilde kullanılmış
ve kullanılmaya devam etmektedir. Bu yönüyle
el sanatlarının sürdürülebilirliği açısından bilezikler,
maddi kültürün en canlı örnekleri arasındadır.
Bileziklerle ilgili olarak yapılan bilimsel
araştırmaların sınırlı olması, bu çalışmaya
yönelme eğilimini ortaya çıkarmıştır. Bunun
yanı sıra, çalışmaya konu olan bileziklerin seçilmesindeki
başlıca amaç, bilezik kullanma geleneğinin
kesintisiz bir şekilde çağlar boyunca
devam etmiş olmasıdır. Şekil ve süsleme programları
dikkate alınarak dört farklı müzede
bulunan örnek eserler seçilmiştir. İlgili müzelerden
gerekli izinler alınarak müzede muhafaza
edilen Osmanlı dönemine ait tüm bilezikler
titizlikle incelenmiş ve bunlar arasında form,
malzeme, kompozisyon ve süsleme teknikleri
gibi hususlar göz önünde bulundurularak, olabildiğince
birbirinden farklı olan on bir eser
incelenmeye alınmıştır.
Jewelry, which forms a significant group of handicraft products,
sheds light on the feelings, cultural characteristics and artistic tastes of the
society where it shows up as in other handicraft products. The bracelets
which are in the jewelry batch and form the basis of our topic have been used
and continue to be used by the Anatolian women from the past to the present.
In this respect, bracelets are among the most vivid examples of the material
culture in terms of continuity of handicraft. The limited number of scientific
researches about bracelets have revealed the tendency to turn to this study.
Moreover, the main purpose behind the selection of the bracelets in the
research was the continuation of the tradition of using bracelets throughout
the ages. Work samples were selected from four different museums by
paying attention to the formal and ornamental programs. All the bracelets that
belonged to the Ottoman Period and were kept in the storerooms of the
museums were examined meticulously after the necessary permissions were
obtained from the related museums; among these, 11 works, which were as
different from each other as possible, were subjected to examination in
consideration with their forms, materials, compositions and ornamenting
techniques.