REKABET STRATEJİLERİNİN FİRMA PERFORMANSINA ETKİSİ


Karahan K. S.

Uluslararası Van Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Van, Türkiye, 22 - 24 Eylül 2023, ss.118-119

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Van
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.118-119
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Rekabet şartlarının her geçen gün daha da zorlaştığı ulusal ve uluslararası pazarlarda, işletmelerin rakiplerine üstünlük sağlayabilmeleri için uygun rekabet stratejileri belirlemelerini gerektirir. Rekabet, rakiplere karşı üstünlük sağlamayı; strateji, rekabet avantajı sağlayacak kararlar alma ve konum belirlemeyi ifade etmektedir. İşletme ve stratejik iş birimlerine yönelik geliştirilen stratejilere ise rekabet stratejileri denmektedir. Porter, bir sektörde dikkat edilmesi gereken beş güç olduğunu ve bu güçlere karşı üç genel strateji uygulanabileceğini öne sürmüştür. Bu stratejiler; Maliyet liderliği, Farklılaştırma ve Odaklanma stratejileridir. Bu çalışmada Porter’ın (Jenerik) Rekabet Stratejileri modeli ele alınmıştır. Araştırmanın amacı, Van ilinde KOBİ statüsündeki işletmelerde uygulanan rekabet stratejilerinin firma performansına etkisini ortaya koymak ve özellikle rekabet avantajında hangi stratejinin daha fazla kullanıldığını belirlemektir. Araştırmanın örneklemi Van’da faaliyet gösteren 359 adet KOBİ’den oluşmaktadır. Firmalar hakkındaki bilgiler anket yöntemi ile toplanmış ve analizler SPSS 23 ve AMOS 24 ile yapılmıştır. Firmaların uyguladıkları rekabet stratejilerini belirlemek için Yamin vd. (1999)’nin geliştirdiği Jenerik Strateji Ölçeği’nin Hatipoğlu (2011)’nun Türkçe’ye uyarladığı ifadeler kullanılmıştır. Firma performansını ölçmek için Eroğlu (2003)’nun Firma Performans Ölçeği kullanılmıştır. Katılımcıların ve firmaların özelliklerine ilişkin tanımlayıcı frekans analizleri yapılmış, normallik dağılımı analizi, doğrulayıcı faktör analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler analiz edildiğinde rekabet stratejilerinin firma performansı üzerinde etkileri olduğu görülmüştür. Buna göre, rekabet stratejilerinin firma performansı üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı bir etkisinin olduğu (R2 =0,10; F=39,707; p<0,001), (β=,316; p=,000) ve uygulanan rekabet stratejilerinin firma performansını artırdığı görülmüştür. Araştırma sonucunda, firma performansında meydana gelen pozitif yönlü artışın (%10) rekabet stratejilerinin uygulanmasından kaynaklandığı söylenebilir. Araştırma evreninde yaptığımız çalışma sonucunda Porter’ın rekabet stratejileri boyutlar düzeyinde incelendiğinde, firmaların maliyet liderliği stratejisini daha fazla tercih ettikleri ve maliyet liderliği stratejisinin firma performansına daha fazla etki ettiği görülmüştür. Ayrıca, odaklanma stratejisinin maliyet liderliği stratejisine göre firma performansına daha az etki ettiği görülmüştür. Buna karşın alanda yapılan diğer araştırmaların aksine; bölgenin dinamikleri, çevresel faktörler, firma yapısı ve büyüklüğü gibi nedenlerden dolayı farklılaştırma stratejisinin firma performansı üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak, Porter’ın rekabet stratejilerinden maliyet liderliği ve odaklanma stratejilerinin firma performansını artırdığı görülmüştür. Henüz ürün çeşitlendirmesi yapabilecek seviyeye gelememiş firmaların, üretim maliyetlerindeki artışlara ve dolayısıyla ürün fiyatlarının artmasına karşı uygulayabileceği en iyi strateji maliyet liderliği stratejisidir. Ayrıca, geniş pazarlarda büyük işletmelerle rekabet etmeleri zor olan firmaların belli bir ürün veya ürün grubuna ya da küçük bir pazara hitap ederek odaklanma stratejisini uygulamaları, firma performansını artıran ikinci genel strateji olduğu belirlenmiştir.