Ağ tarama ve K-ortalama kümeleme yöntemleri ile kaza kara noktalarının belirlenmesi: İstanbul D100 Karayolu örneği


Creative Commons License

MALTAŞ A., ÖZEN H., SARAÇOĞLU A.

Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, cilt.25, sa.6, ss.672-682, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Trafik kazaları; ölüm, yaralanma ve maddi hasarların yanı sıra trafiktıkanıklıkları, yol güvenliğinde azalma, gürültü ve hava kirliliği gibiolumsuzluklara da neden olmaktadır. Dünya Sağlık Örgütü’nün (WHO)2015 Küresel Yol Güvenliği Durum Raporu’na göre, trafik kazalarındayaralanma sonrası ölümlerin 2030 yılına kadar tüm ölüm nedenleriarasında yedinci sıraya yükseleceği öngörülmektedir. Bunun yanında,özellikle ülkemizin de yer aldığı gelişmekte olan ülkeler başta olmaküzere, ülke ekonomilerinde trafik kazalarından dolayı büyükmiktarlarda ekonomik kayıplar da yaşanmaktadır. Trafik kazalarınınazaltılması amacıyla, trafikte denetimlerin artırılması, yoldan kaynaklıkusurların giderilmesi, araç muayenelerinin sıklaştırılması, kazaönleme mekanizmalarının geliştirilmesi gibi çeşitli tedbirleralınmaktadır. Kazaların gerek şiddetinin gerekse sayısınınazaltılmasında kaza kara noktaları olarak adlandırılan, trafikkazalarının yoğun bir şekilde yaşandığı kesimlerin tespiti veiyileştirilmesi büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmada, Coğrafi BilgiSistemleri’nden (CBS) yararlanılarak ağ tarama yöntemleri aracılığı ilekaza kara noktalarının tespiti yapılmakta ve bu yöntemlerin olumlu veolumsuz yönlerinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Bu amaçla,İstanbul D100 karayolunda, basit sıralama, hücre kaydırma vemaksimum nokta arama yöntemleri kullanılarak kavşak ve yolkesimleri ayrı ayrı sıralanmış ve kaza kara noktaları K-ortalamakümeleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir.
Traffic accidents cause fatality, injury and property damage, as well as traffic congestion, road safety, noise, air pollution, and so on. According to Global Status Report on Road Safety published by World Health Organization (WHO) in 2015, deaths after traffic injuries are predicted to become the seventh leading cause of death by 2030. Besides, economic losses are occurred in large quantities in the developing economies like our country, due to traffic accidents. Various precautions are taken to reduce traffic accidents, such as increasing the number of traffic controls, eliminating road-related defects, increasing the frequency of vehicle inspections, and developing accident prevention mechanisms. In order to reduce the severity and the number of accidents, it has importance to identify and improve the zones called accident black spots where traffic accidents have occurred frequently. In this study, it is aimed to determine accident black spots by using Geographical Information Systems (GIS) and network screening methods and reveal the positive and negative aspects of these methods. For this purpose, the intersections and road segments at İstanbul D100 highway were sorted separately using simple ranking, sliding window and peak searching methods and accident black spots are determined using the K-means clustering method.