Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, vol.11, no.2, pp.777-792, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
Araştırmada, biyografi eserlerinin ortaokul öğrencilerinin öz güven
duygusunun gelişimine etkisinin olup olmadığı incelenmiştir. Karma araştırma
yöntemlerinden biri olan açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Bu bağlamda
araştırmanın nicel sürecinde, ön-test ve son-test kontrol gruplu yarı deneysel
desen kullanılmış; nitel sürecinde ise yazılı görüşmeler yapılmıştır. Araştırma,
ortaokul 6. sınıfta okuyan 20’si deney, 21’i ise kontrol grubunda olmak üzere
41 öğrenci ile yürütülmüştür. 8 haftalık uygulama süreci olan bu araştırmanın
nicel verileri, Piers ve Harris tarafından geliştirilen, Öner (1996) ve Çataklı
(1985) tarafından Türkçeye uyarlanan Öz-Kavram Ölçeği (Öz Güven Ölçeği)
ile; nitel verileri ise araştırmacılar tarafından geliştirilen yazılı görüşme formu
ile toplanmıştır. Araştırmanın nicel verileri, t-testi ve karışık ölçümler için iki
yönlü ANOVA; nitel verileri ise içerik analiziyle çözümlenmiştir.
Araştırmanın nicel analizi sonucunda biyografi kitapları okuyan deney grubu
öğrencilerinin öz güven puanlarının diğer kitapları okuyan kontrol grubu
öğrencilerinin öz güven puanlarına göre son-testte daha yüksek olduğu tespit
edilmiştir. Araştırmanın nitel sonucunda ise öğrenciler, biyografi eserleri
okuduktan sonra başarılı olma isteklerinin arttığını; azim, gurur ve mutluluk
gibi duygularının oluştuğunu belirtmiştir. Ayrıca öğrenciler, ünlü kişilerin
hayatlarından etkilenerek onlar gibi olmayı, çalışkan ve tanınır olmayı, pes
etmemeyi, başarıya giden yolda engelleri ortadan kaldırmayı istediklerini ve
biyografi eserleri okuduktan sonra öz güvenlerinin arttığını ifade etmişlerdir.
Anahtar Sözcükler: Biyografi, öz güven, ortaokul öğrencileri.