The 3rd International Conference on Distance Learning and Innovative Educational Technologies, Ankara, Türkiye, 10 - 11 Aralık 2020, ss.113-126
Bildiri Özeti
Çalışma Türkiye’de
yapılmış olan, eğitsel dijital oyunları konu edinen yüksek lisans ve doktora düzeyindeki
tezleri betimsel ve deneysel olarak ele alıp kabul görmüş bazı sonuçlarına
ulaşmayı amaçlamaktadır. Belirlenen bu hedef doğrultusunda YÖK Ulusal Tez
Merkezinden erişime açık olan tezler çalışmaya dahil edilmiştir. Bu kapsamda
eğitsel dijital oyunları konu edilen 28 adet Türkçe yazılmış teze ulaşılmıştır.
Araştırmaya dahil edilen tüm tezler içerik analizinde belirlenen boyutlar
dikkate alınarak bu çalışmadaki analize tabi tutulmuştur. İncelenen her bir
araştırma tezinin içerik analizini oluştururken dikkate alınan talimatlar
doğrultusunda sırası ile yayın türü, araştırma yöntemi, örneklem, veri toplama
aracı, araştırma bağımlı değişkeni ve çalışmalarda elde edilen ortak sonuçlar
bulguları şeklinde yapılmıştır. Elde edilen bulgulara bağlı olarak belirlenen
kategorilere göre kodlanarak her bir bulgunun kaç kez kendini yenilediği
frekans(f) ve yüzde(%) olarak hesaplanmış ve şekiller vasıtasıyla bazı
bulguların sayıları ortaya konularak çalışmanın analiz edilen verileri tablo ve
şekil olarak sunulmuştur. Araştırma sonucunda çalışmaların çoğunluğunun yüksek
lisans tez çalışması dahilinde yapıldığı ve genellikle deneme modeli ile
sürdürüldüğü görülmüştür. Ayrıca çalışmalarda tercih edilen örneklem grubunun
büyük bir kısmının ortaokul öğrencilerinden oluştuğu, çalışmaların veri toplama
aracı olarak önemli kısmının başarı testi ve görüşme ile yürütüldüğü ve
çalışmaların büyük bir kısmının da eğitsel dijital oyunların akademik başarı
üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik olduğu sonucuna varılmıştır.
Bulgulardan yola çıkarak ortaya konulan sonuçlar doğrultusunda uygulayıcılara
ve araştırmacılara önerilere yer verilmiştir.