in: HEKİMLİKTE TEMEL UYGULAMALAR, MEHMET EMİN LAYIK HÜSEYİN GÜDÜCÜOĞLU ERBİL KARAMAN MEHMET PARLAK DUYGU KORKMAZ, Editor, Palet yayınları, Konya, pp.377-378, 2022
TOPLUMA SAĞLIK EĞİTİMİ VEREBİLME
Öğrenme Düzeyi: 3
Amaç: Sağlık eğitimi ile ilgili genel kavramları ve uygulamayı öğrenme
Hedefler: Topluma gereksinim odaklı etkili bir sağlık eğitimi vere bilme
Sağlık Eğitimi; Kişilerde kendi yaşantıları yolu ile sağlıkla ilgili düşünce, kavram,
inanç, tutum, davranış ve yaşam biçimi değişikliği oluşturmak amacıyla yapılan herhangi
bir öğrenme yaşantısıdır.
Sağlık Eğitiminde Amaç, “Bireylere ve topluluklara, sağlıkla ilgili gereksinimlerini karşılayabilecek
istendik davranışları kazandırabilmek” davranış değişikliği oluşturmaktır.
Sağlığın geliştirilmesi ve sağlık eğitimi yasal anlamda ve geleneksel yaklaşımla profesyonellere
verilen görev olmakla birlikte modern yaklaşımda sadece profesyonellerin
değil herkesin işidir.
Sağlık Eğitiminin konuları; Genel sağlık, kişisel bakim ve temizlik, yeterli ve dengeli
beslenme, bağışıklama, çocuk sahibi olma, gebelik ve doğum sonrası bakim, aile planlaması,
kazalardan ve bulaşıcı hastalıklardan korunma, ruh sağlığı, kronik hastalıklara
yönelik tedavi ve bakim, hasta–hekim ilişkilerinin geliştirilmesi, yeni ortaya çıkan hastalıklar
vb. konulardan gereksinimlere bağlı olarak değişebilir
Sağlık eğitimi, halk eğitimi konusu olmakla birlikte, bunun örgün eğitim sırasında
başlaması ve yaygın eğitimle sürmesi ve algın eğitimle de desteklenmesi gerekir.
Sağlık eğitiminin amaçları; Sağlığı toplumsal bir değer haline getirmek, sağlık talebi
oluşturmak, bireylerin kendi sağlıklarından sorumlu olmalarını sağlamak, sağlık sorunlarını
çözecek, sağlığı iyileştirecek bilgi ve beceriler kazandırmak, sağlık hizmetlerinin
gelişmesini sağlamaktır.
Sağlık Eğitiminin Aşamaları
• İlk aşama, iyice anlamak ve öğretmek (Bilgi)
• İkinci aşama, benimsetmek ve inandırmak (Tutum)
• Üçüncü aşama, yapmak ve yaptırmak (Davranış)
• Dördüncü aşama, yinelettirerek alışkanlık kazandırmak (Davranış)
Sağlık Eğitiminin Planlanması
• Gereksinimlerin belirlenmesi
• Eğitim hedeflerinin belirlemesi
• Yöntemleri belirlemesi
• Programı hazırlaması
• Uygulama
• Değerlendirme
378 HEKİMLİKTE TEMEL UYGULAMALAR
İnteraktif Eğitim Teknikleri: Görsel–işitsel araçlarla işlenen sınıf dersi, küçük grup
çalışmaları, grup tartışması, soru–yanıt yöntemi, oyunlaştırma–rol play, vaka çalışması,
beyin fırtınası, proje çalışması, gösterim–demonstrasyon, yetiştiricilik– coaching.
Kaynaklar:
1. Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2012