11. Uluslararası Bilimsel Çalışmalar Kongresi, Ankara, Türkiye, 2 - 03 Mayıs 2023, ss.45-53, (Tam Metin Bildiri)
Lüks kavramı, hoşgörü ve yaşam zevkleri anlamına gelen Latince
“Luxus” ve “Luxuria” kelimelerinden türemiştir. Latince’de lüks, farklılık,
ayrılış ve sapma anlamlarına gelmektedir. Bu tanıma göre, lüks marka satın alan
kişiler kendilerini toplumun diğer bireylerinden farklı görmekte ve onlara
mesafeli davranmaktadırlar. Tarihte lüks ise, nadir, az bulunur ve sadece elit
azınlığın ulaşabileceği bir kavram olarak görülmüştür. Nitekim günümüzde de
durum pek fazla değişmemiştir. Dolayısıyla lüks tüketimi toplumun sadece
belirli bir kısmı için geçerlidir. Fiyat, kalite, estetik, olağanüstü olma ve
sembolizm lüks ürünleri niteleyen özellikler arasında yer almaktadır Statü,
benzersizlik, özsaygı, kalite, hedonik ve marka bilinci gibi motivasyonlar
tüketicilerin lüks ürün satın alma kararları üzerinde oldukça etkilidir.
Çalışmanın ana konusunu oluşturan lüks turizm ise gerek arz gerekse talep
açısından turizm endüstrisinin özel bir kategorisinde yer almaktadır. Lüks
turizm, lüks konaklama işletmelerini, rahat ve konforlu ulaşım imkanlarını ve
farklı seyahat deneyimlerini ifade etmektedir. Lüks turizm çeşitleri bağlamında,
lüks turizme katılan bireylerin en çok talep ettiği turizm çeşitleri arasında
kumar turizmi, av turizmi, golf turizmi ve kruvaziyer turizmi yer
almaktadır. Bu bilgilerden hareketle
çalışma kapsamında lüks kavramının
tanımı ve tarihi gelişimi, lüksü niteleyen özellikler, lüks tüketimi etkileyen
faktörler ve son olarak da lüks turizm ve özellikleri üzerinde durulmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Lüks, Lüks Turizm, Motivasyon.
ABSTRACT
The concept of luxury is derived
from the Latin words "Luxus" and "Luxuria", meaning
tolerance and pleasures of life. In Latin, it means luxury, difference,
separation and deviation. According to this definition, people who buy luxury
brands see themselves as different from other members of the society and act at
a distance from them. In history, luxury was seen as rare, uncommon and
accessible only to the elite few. As a matter of fact, the situation has not
changed much today. Therefore, the consumption of luxury is valid only for a
certain part of the society. Motivations such as status, uniqueness,
self-esteem, quality, hedonic and brand awareness are highly influential on
consumers' luxury product purchasing decisions. Luxury tourism, which is the
main subject of the study, is in a special category of the tourism industry in
terms of both supply and demand. Luxury tourism refers to luxury accommodation
establishments, convenient and comfortable transportation opportunities and
different travel experiences. In the context of luxury tourism types, gambling
tourism, hunting tourism, golf tourism and cruise tourism are among the most
demanded tourism types by individuals participating in luxury tourism. Based on
this information, within the scope of the study, the definition and historical
development of the concept of luxury, the features that characterize luxury,
the factors affecting luxury consumption and finally luxury tourism and its
features are emphasized.
Key Words: Luxury, Luxury Tourism, Motivation