Lüks Turizm: Kavramsal Bir İnceleme


Metin D.

11. Uluslararası Bilimsel Çalışmalar Kongresi, Ankara, Türkiye, 2 - 03 Mayıs 2023, ss.45-53

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.45-53
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Lüks kavramı, hoşgörü ve yaşam zevkleri anlamına gelen Latince “Luxus” ve “Luxuria” kelimelerinden türemiştir. Latince’de lüks, farklılık, ayrılış ve sapma anlamlarına gelmektedir. Bu tanıma göre, lüks marka satın alan kişiler kendilerini toplumun diğer bireylerinden farklı görmekte ve onlara mesafeli davranmaktadırlar. Tarihte lüks ise, nadir, az bulunur ve sadece elit azınlığın ulaşabileceği bir kavram olarak görülmüştür. Nitekim günümüzde de durum pek fazla değişmemiştir. Dolayısıyla lüks tüketimi toplumun sadece belirli bir kısmı için geçerlidir. Fiyat, kalite, estetik, olağanüstü olma ve sembolizm lüks ürünleri niteleyen özellikler arasında yer almaktadır Statü, benzersizlik, özsaygı, kalite, hedonik ve marka bilinci gibi motivasyonlar tüketicilerin lüks ürün satın alma kararları üzerinde oldukça etkilidir. Çalışmanın ana konusunu oluşturan lüks turizm ise gerek arz gerekse talep açısından turizm endüstrisinin özel bir kategorisinde yer almaktadır. Lüks turizm, lüks konaklama işletmelerini, rahat ve konforlu ulaşım imkanlarını ve farklı seyahat deneyimlerini ifade etmektedir. Lüks turizm çeşitleri bağlamında, lüks turizme katılan bireylerin en çok talep ettiği turizm çeşitleri arasında kumar turizmi, av turizmi, golf turizmi ve kruvaziyer turizmi yer almaktadır.  Bu bilgilerden hareketle çalışma kapsamında lüks kavramının tanımı ve tarihi gelişimi, lüksü niteleyen özellikler, lüks tüketimi etkileyen faktörler ve son olarak da lüks turizm ve özellikleri üzerinde durulmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Lüks, Lüks Turizm, Motivasyon.

ABSTRACT

The concept of luxury is derived from the Latin words "Luxus" and "Luxuria", meaning tolerance and pleasures of life. In Latin, it means luxury, difference, separation and deviation. According to this definition, people who buy luxury brands see themselves as different from other members of the society and act at a distance from them. In history, luxury was seen as rare, uncommon and accessible only to the elite few. As a matter of fact, the situation has not changed much today. Therefore, the consumption of luxury is valid only for a certain part of the society. Motivations such as status, uniqueness, self-esteem, quality, hedonic and brand awareness are highly influential on consumers' luxury product purchasing decisions. Luxury tourism, which is the main subject of the study, is in a special category of the tourism industry in terms of both supply and demand. Luxury tourism refers to luxury accommodation establishments, convenient and comfortable transportation opportunities and different travel experiences. In the context of luxury tourism types, gambling tourism, hunting tourism, golf tourism and cruise tourism are among the most demanded tourism types by individuals participating in luxury tourism. Based on this information, within the scope of the study, the definition and historical development of the concept of luxury, the features that characterize luxury, the factors affecting luxury consumption and finally luxury tourism and its features are emphasized.

Key Words: Luxury, Luxury Tourism, Motivation