Dijitalleşen Dünyada Pazarlama, SAĞLAM MEHMET, Editör, Nobel Yayınevi, Ankara, ss.297-317, 2021
Bilgisayarın
ve internetin ortaya çıkması aynı zamanda bilgisayar donanımlarındaki ve
internet kullanımına ilişkin Web 1.0, Web 2.0, Web 3.0 ve Web 4.0 gibi
teknolojik gelişmeler ile birlikte geçmişten günümüze pazarlama dünyasında bir
dijital dönüşüm görülmektedir. Günümüzde dijital pazarlama uygulamaları
fiziksel ortamlara uyarlanarak yeni bir boyutta değerlendirmeye alınmaktadır.
Değerlendirmeye alınan bu yeni boyutun adı fijitaldir. Fijital, fiziksel ve
dijital dünya bağlantılarının birleşmesidir. Fijital pazarlama yöntemlerinin
kullanımı, çok kanallı pazarlamaya karşılık fiziksel ve dijital kanalların
eşgüdümünü içermektedir. İşletmeler fiziksel ile dijital (veya sanal) dünyanın
kesişen bir bağlantısı olarak fijital pazarlama stratejileri geliştirmektedir.
Örneğin, fijital perakendecilikte fiziksel ve dijital kanalların kullanımının
entegre edilmesi ile tüketicilere fijital deneyimler sunulmaktadır. Fijital
perakendecilikte tüketicilere sunulan fijital deneyimler sanal raflar, karekod,
mobil ödeme, dokunmatik ekran gibi bazı teknolojik uygulamaların kullanılması
sayesinde olmaktadır. Böylece, tüketici fiziksel (gerçek) dünyadaki ve sanal
(dijital) ortamlardaki deneyimler arasında köprüler kurarak marka, ürün ve
mağaza ile bir etkileşim içinde olmaktadır. Bu doğrultuda fijital deneyiminin
amacı, pazarlama iletişimi ekosisteminin fiziksel ve dijital alanını
bütünleştirmek ve marka ile tüketici arasında bir ilişki kurmaktır. Buna göre geleneksel
(çevrim dışı) ve modern (çevrim içi) pazarlama yöntemlerinin birlikte
kullanımı, pazarlama karması bileşenlerine yönelik fijital pazarlama
stratejilerinin geliştirilmesi için önemlidir. Kitabın bu bölümünün amacı,
fijital pazarlama kavramına, pazarlama dünyasında fijital dönüşüme ve sektörel
bazda fijital pazarlama uygulamalarına açıklık getirmektir.