4. International Istanbul Current Scientific Research Congress, İstanbul, Türkiye, 1 - 02 Mayıs 2023, ss.296-302
Bu
çalışma, mutluluğun online alışverişte alışveriş ve tekrar satın alma niyeti
üzerindeki etkisini ve algılanan alışveriş zevkinin bu etki üzerindeki
ılımlaştırıcı rolünü incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla tasarlanan online
anket aracılığıyla kartopu örnekleme yöntemi kullanılarak 211 kişiden veri
toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde farklı istatistiksel analizler
kullanılmıştır. Doğrudan etkilere ilişkin hipotezleri test etmek için regresyon
analizi kullanılırken, ılımlaştırıcı rollere ilişkin hipotezleri test etmek
için Process Macro kullanılmıştır. Analiz sonucunda mutluluğun online
alışverişte hem alışveriş hem de tekrar satın alma niyeti üzerindeki etkisinin
anlamlı olduğu görülmüştür. Ayrıca, mutluluğun hem alışveriş hem de tekrar
satın alma niyeti üzerindeki etkisinde algılanan alışveriş zevkinin
ılımlaştırıcı rolünün anlamlı olduğu sonucuna varılmıştır. Buna göre, bu
çalışma, algılanan alışveriş zevkinin farklı değerlerinde mutluluğun alışveriş
ve tekrar satın alma niyeti üzerinde koşullu bir etkisinin olup olmadığını
incelemektedir. Düşük algılanan alışveriş zevkinde mutluluğun alışverişe etkisi
anlamlı olmasa da orta ve yüksek algılanan alışveriş zevkinde mutluluğun
alışverişe etkisi anlamlıdır. Öte yandan, düşük ve orta algılanan alışveriş
zevkinde mutluluğun tekrar satın alma niyeti üzerindeki etkisi anlamlı olmasa
da yüksek algılanan alışveriş zevkinde mutluluğun tekrar satın alma niyeti
üzerindeki etkisi anlamlıdır. Bu sonuçlar bağlamında araştırmacılar ve
uygulayıcılar, mutluluğun online alışverişte alışverişi ve tekrar satın alma
niyetini olumlu yönde etkileyen önemli bir öncül olduğunu ve algılanan
alışveriş zevkinin bu etkide olumlu ve önemli bir ılımlaştırıcı rolü olduğunu
bilmelidir. Araştırmanın bu sonuçlarını hedef kitlenin tamamına genellemek
elbette doğru değildir. Bu nedenle farklı demografik özelliklere sahip hedef
kitleden elde edilecek yeni veriler sayesinde daha fazla araştırmaya ihtiyaç
olduğu düşünülmektedir.
This study aims to
examine the effect of happiness on shopping and repurchase intention in online
shopping, as well as the moderating role of perceived shopping pleasure on this
effect. Data were collected from 211 people using the snowball sampling method
through an online survey designed for this aim. Different statistical analyzes
were used to analyze the obtained data. Regression analysis was used to test
hypotheses regarding direct effects, while Process Macro was used to test
hypotheses regarding moderating roles. As a result of the analysis, it is seen
that the effect of happiness on both shopping and repurchase intention is
significant in online shopping. Moreover, it was concluded that the moderating
role of perceived shopping enjoyment is significant on the effect of happiness
on both shopping and repurchase intention. Accordingly, this study has examined
whether happiness has a conditional effect on shopping and repurchase intention
at different values of perceived shopping enjoyment. Although the effect of
happiness on shopping is not significant at low perceived shopping enjoyment,
the effect of happiness on shopping is significant at medium and high perceived
shopping enjoyment. On the other hand, although the effect of happiness on
repurchase intention is not significant at low and medium perceived shopping
enjoyment, the effect of happiness on repurchase intention is significant at
high perceived shopping enjoyment. In the context of these results, researchers
and practitioners should know that happiness is an important antecedent that
positively affects shopping and repurchase intention in online shopping and
that perceived shopping enjoyment has a positive and important moderating role
in this effect. Of course, it is not correct to generalize these results of the
research to the entire target population. For this reason, it is thought that
more research is needed thanks to the new data to be obtained from the target
population with different demographic characteristics.