USBİLİM 1. Uluslararası Eğitim, Ekonomi, İdari ve Sosyal Bilimler Kongresi, Mardin, Türkiye, 14 - 16 Mayıs 2021, ss.31-32
ÖZET
Eğitim-öğretim sürecinin en önemli materyallerinden biri ders kitaplarıdır. Ders kitapları
aracılığı ile programda yer alan amaçların kazandırılması hedeflenmektedir. Belirtilen
amaçların gerçekleşmesinde önemli bir yeri olan ders kitaplarındaki metin ve diğer unsurların
birtakım niteliklere sahip olması gerekmektedir. Bu doğrultuda metin seçiminde dikkat
edilmesi gereken kriterler Türkçe Öğretim Programında (2019) belirtilmiştir. Bu araştırmada 5.
sınıf ders kitaplarındaki metinlerin 2019 Türkçe öğretim programına göre metinlerde bulunması
gereken nitelikler bakımından uygunluğunun incelenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda
araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma materyalini Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu
Başkanlığının beş yıl süreyle ders kitabı olarak kabul ettiği ve yürütmeye koyduğu 5. sınıf ders
kitabı oluşturmaktadır. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Yapılan
inceleme sonucunda kitaplardaki metinlerin genel olarak belirtilen ölçütleri taşıdığı, bazı
metinlerin alanda yaygın kabul görmüş yazarlardan ve eserlerden alındığı, metinlerinden
bazılarının edebi ve estetik açıdan yeterli seviyede olmadığı, bazı kelimelerin günümüz
kelimeleriyle değiştirildiği, eğitsel yönden uygun olmayan bazı olumsuz iletilerin yer aldığı ve
yazarların hakkında yazılan biyografilerin yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bu
sonuçlar 5. sınıf ders kitabında yer alan metin niteliklerinin genel olarak 2019 Türkçe Öğretim
Programındaki (2019) metin niteliklerine uygun olduğunu göstermektedir. Elde edilen
sonuçlardan hareketle birtakım öneriler sunulmuştur
Anahtar Kelimeler : Türkçe Ders Kitabı, 2019 Türkçe Öğretim Programı, Metin