Journal of research in business (online), cilt.8, sa.1, ss.191-206, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma, alıcıların demografik özelliklere
(cinsiyet, yaş, medeni durum ve aylık gelir) göre birbirleriyle olan
ilişkilerinin, akıllı telefonların faydalarına ilişkin görüşleri üzerindeki
etkisini test etmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca alıcıların birbirleriyle
ilişkilerinin daha çok hangi fayda etrafında gruplaştığını araştırmaktadır.
Veriler daha önce akıllı telefon satın almış 239 alıcıdan çevrimiçi anket
yöntemiyle toplanmıştır. Elde edilen veriler UCINET 6.0 programı üzerinde
sosyal ağ analizi çalıştırılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçları, akıllı
telefon alıcılarının birbirleriyle ilişkilerinin daha çok çoklu fayda açısından
gruplaştığını göstermektedir. Regresyon analizi sonuçları, alıcıların cinsiyete
göre değil, yaşa, medeni duruma ve aylık gelire göre birbirleriyle olan
ilişkilerinin, akıllı telefonların hem fonksiyonel faydaları hem de çoklu
faydaları hakkındaki görüşleri üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğunu
göstermektedir. Ayrıca alıcıların cinsiyete, medeni duruma ve aylık gelire göre
değil, yaşa göre birbirleriyle olan ilişkileri, akıllı telefonların deneyimsel
faydalarına ilişkin görüşleri üzerinde anlamlı bir etkiye sahiptir. Bununla
birlikte, alıcıların tüm demografik özelliklere göre birbirleriyle olan
ilişkileri, akıllı telefonların sembolik faydasına ilişkin görüşleri üzerinde
anlamlı bir etkiye sahip değildir. Çalışmanın sonuçları tartışılmıştır.
This study aims to test the effect of buyers'
relationships with each other according to demographic characteristics (gender,
age, marital status, and monthly income) on their views on the benefits of
smartphones. It also investigates which benefit the buyers' relations with each
other are grouped around. Data were collected by online survey method from 239
buyers who had purchased smartphones before. The obtained data were analyzed by
running social network analysis on UCINET 6.0 program. The results of the
analysis show that the relations of smartphone buyers with each other are mostly
grouped in terms of multiple benefits. The results of the regression analysis
show that buyers' relationships with each other by age, marital status, and
monthly income, not by gender, have a significant effect on their opinions on
both the functional benefits and multiple benefits of smartphones. In addition,
the relationship of buyers to each other only by age, not by gender, marital
status and monthly income, has a significant effect on their opinions on the
experiential benefits of smartphones. However, buyers' relationships with each
other by all demographic characteristics do not have a significant effect on
their opinions on the symbolic benefit of smartphones. The results of the study
were discussed.