Equinox, Journal of Economics, Business & Political Studies, cilt.10, sa.1, ss.49-67, 2023 (Hakemli Dergi)
Drone ile teslimat insanların pandemi sonrasında
da temassız işlemleri tercih edeceği düşüncesine bağlı olarak şirketler
açısından önemli fırsatlara neden olacaktır. Bu çalışmada, dronla teslimata
dair algılanan güvenin kullanım niyeti üzerindeki etkisinde ağızdan ağıza
iletişim ve algılanan riskin aracılık rolleri incelenmiştir. Çalışmada yer alan
değişkenlerin temassız teslimat bağlamında şirketler için önemli öngörüler
sunacağı beklenmektedir. Çalışmanın evrenini Türkiye’de yaşayan insanlar
oluşturmuştur. Çalışmanın örneklemi 260 kişiden oluşmuştur. İnternette verilen
bir anket ile ve kartopu örnekleme yöntemiyle veriler toplanmıştır.
Katılımcılara anket formunu doldurmadan önce drone ile teslimatla ilgili bir
video izletilmiştir. Yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak istatistiki
analizler yapılmıştır. Bulgulara göre algılanan güvenin, ağızdan ağıza iletişim
ve kullanım niyeti üzerine olumlu fakat algılanan risk üzerine olumsuz etkisi
olduğu görülmüştür. Algılanan riskin kullanım niyeti üzerinde herhangi bir
etkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ağızdan ağıza iletişimin ise kullanım
niyeti üzerinde olumlu etkisinin olduğu görülmüştür. Algılanan güvenin ağızdan
ağıza iletişim aracılığıyla kullanım niyeti üzerinde etkisinin olduğu ancak
algılanan risk aracılığıyla herhangi bir etkisinin olmadığı sonuçlarına
ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar çerçevesinde drone ile teslimata yönelik
tüketicilerde algılanan güvenin arttırılmasının oldukça önemli olduğu ifade
edilebilir. Algılanan güvenin arttırılması için bu teslimat yönteminin
risklerinin teknik olarak en aza indirilmesi ve bu teslimat yönteminin
güvenilir olduğunun pazarlama iletişimi faaliyetleriyle insanlara
anlatılmasının oldukça önemli olduğu düşünülmektedir.
Delivery by drone will create important
opportunities for companies, depending on the idea that people will prefer
contactless transactions after the pandemic. In this study, the mediating roles
of perceived risk and word of mouth in the effect of perceived trust in drone
delivery on intention to use were investigated. It is expected that the
variables to be included in the study will provide important insights for
companies in the context of contactless delivery. The population of the study
consisted of people living in Turkey. The sample of the study consisted of 260 people.
Data were collected with a questionnaire given on the Internet and snowball
sampling method. Before filling out the questionnaire, the participants were
shown a video about the delivery by drone. Statistical analyzes were made with
structural equation modeling. According to the findings, it was seen that
perceived trust had a positive effect on word of mouth and intention to use but
had a negative effect on perceived risk. It was concluded that the perceived
risk did not have any effect on the intention to use. Word of mouth
communication was found to have a positive effect on the intention to use. Word
of mouth communication mediates the impact of perceived trust on the intention
to use. But perceived risk not mediated the impact of perceived trust on the
intention to use. Within the framework of the results obtained, it can be
stated that it is very important to increase the perceived trust of consumers
for drone delivery. In order to increase perceived trust, it is thought that it
is very important to minimize the technical risks of this delivery method and
to explain to people that this delivery method is reliable through marketing
communication activities.