Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Ortadoğu ve Orta Asya Konularının İncelenmesi


Yalçın A., Alkar Yıldırım E.

cilt.9, sa.1, ss.47-66, 2023 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 9 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2023
  • Sayfa Sayıları: ss.47-66
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ders kitapları, bilgi edinimi ve aktarımı sürecinde temel başvuru kaynağı ve etkili öğretim materyalidirler. Eğitim yaşantısında güncel olarak önemini koruyan bu materyallerin bilgi içerikleri, yaşanılan coğrafyayı daha iyi tanımada büyük bir öneme sahiptir. Araştırmanın temel amacı, Sosyal Bilgiler ders kitaplarında yer alan Orta Asya ve Orta Doğu ile ilgili içeriklere sahip konuları belirlemektir. Doküman incelemesi yöntemine göre tasarlanan araştırmada veri kaynağı olarak Sosyal Bilgiler 4, 5, 6 ve 7. sınıf ders kitaplarına başvurulmuştur. Araştırmada ulaşılan veriler, betimsel analiz tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırma bulgularında, Sosyal Bilgiler ders kitaplarında bazı konu içeriklerinin hem Orta Doğu’yu hem de Orta Asya’yı kapsadığı saptanmıştır. Ülkemizin Orta Doğu’da bulunan ülkelerle olan tarihi bağları ile ticari, siyasi, askeri, kültürel ve sosyal konulara sıklıkla yer verilmesi ayrıca dikkat çekicidir. Sosyal Bilgiler ders kitaplarında, Orta Asya hakkında en çok bilgi içeren konulara ise 4. ve 6. sınıf ders içeriklerinde rastlanmıştır. Araştırmada her iki bölgeye yönelik bilgilerin spesifik konulardan oluşması, siyasi, ekonomi ve kültürel konuların ağırlıklı olması, tarihsel ve etnik bağlardan ileri gelmektedir. Bu bağlamda Sosyal Bilgiler ders kitaplarındaki Orta Doğu ve Orta Asya’ya ilişkin bilgilerin daha çok bölge ülkelerine yönelik tanıtıcı ve kültürel bilgiler içerdiğini söylemek mümkündür.

Anahtar Sözcükler: Sosyal bilgiler ders kitapları, Orta Doğu, Orta Asya

Textbooks are the main reference sources and effective teaching materials throughout the process of acquiring and transferring information. The information content of these materials, which maintain their topical significance in educational experience, has a great importance in familiarizing with the geography subject further. The main aim of this study is to identify the topics of “Central Asia” and “Middle East” included in social studies textbooks. The social studies 4th, 5th, 6th and 7th grade textbooks were used as sources of data in the study, which was designed in accordance with the document analysis method. The data obtained in the study were analyzed with the descriptive analysis technique. As far as the results of this study are concerned, it was found that some topic contents in social studies textbooks covered both the Middle East and Central Asia. It is equally noticeable that Turkey’s historical ties with the countries in the Middle East and the commercial, political, military, cultural and social issues were frequently included in the textbooks. The issues containing the highest amount of information about Central Asia were encountered in the 4th and 6th grade course contents of the social studies textbooks. In the study, the fact that the information about both regions consists of specific issues and that the political, economic and cultural issues are predominant is due to the historical and ethnic ties of Turkey with those regions. In this sense, it is possible to claim that the information about the Middle East and Central Asia in the social studies textbooks predominantly contains introductory and cultural information aimed for the countries of the region.

Keywords: Social studies textbooks, Middle East, Central Asia