BİR ÖĞRENME YÖNETİM SİSTEMİNİN KULLANILABİLİRLİĞİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ


Creative Commons License

Yıldız E., Başar Yılmaz S., Yiğit E., Seyyarer E., Yılmaz A. B., Erdoğan N., ...Daha Fazla

6TH INTERNATIONAL PALESTRA SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS PROCEEDINGS BOOK, Skopje, Makedonya, 27 - 29 Temmuz 2025, ss.630-632, (Özet Bildiri)

Özet

Öğrenme yönetim sistemlerinin (ÖYS) kullanıcı sayısı teknolojik gelişmelere bağlı olarak her geçen gün artmaktadır. Özellikle yapay zeka çalışmalarının hız kazanmasıyla beraber ÖYS’lerin de hem sayısı hem de çeşitliliği artmıştır. Uzak eğitim veya örgün öğretimde kullanılabilen bu sistemler eğitmen ve öğrencilere ders açma, dersi takip etme, içerik ekleme, canlı ders , forum gibi birçok noktada katkı sağlamaktadır. Bu sistemlerin kullanıcıların taleplerine cevap vermesinin eğitim öğretim süreçlerine katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Eğitim kurumları bu sistemleri ya kendi imkanlarıyla yada dışardan hizmet alımları vasıtasıyla temin etmekte olup bu alanda bütçeler oluşturulmaktadır. Kaynakların verimli kullanılabilmesi adına kullanıcı memnuniyetinin bir göstergesi olan kullanılabilirlik çalışmaları bu anlamda önem kazanmaktadır. Geliştirilen sistemin kullanılabilir olması hem kullanıcı memnuniyeti hem de eğitimsel hedeflere ulaşma noktasında önemli görülmektedir. Bu çalışmada bir öğrenme yönetim sisteminin kullanılabilirliğinin bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda Van Yüzüncü Yıl Üniversitesinde eğitim gören 1954 öğrenciden dijital ortamda (Google Forms ) veri toplanmıştır. Çalışmada Brooke (1996) tarafından geliştirilen ve Çağıltay (2018) tarafından Türkçe’ye uyarlanan "Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği (SKÖ) kullanılmıştır. Ölçek 10 maddeden ve 5’li likert tipten oluşmaktadır. Ölçek sonucu elde edilen veriler SPSS paket programına işlenmiştir. Hatadan arındırılan verilere normallik testleri uygulanmış ve betimsel istatistikler yapılmıştır. Çalışma sonucunda öğrenciler tarafından kullanılan ÖYS’nin kullanılabilirlik puanı ortaya çıkarılmış ve bu puanın bazı değişkenler açısından incelenmiştir.

*Bu çalışma Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Koordinatörlüğü SBG-2022-9668 nolu proje kapsamında hazırlanmıştır.

Anahtar Kelimeler: Uzaktan Eğitim, Öğrenme Yönetim Sistemleri, Kullanılabilirlik