YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.18, sa.2, ss.633-663, 2021 (Hakemli Dergi)
Türkiye’de son yıllarda özel eğitimde önemli bir işleve sahip olan destek eğitim odası
hizmetine odaklanan araştırmaların sayısında artış görülmektedir. Bu araştırmanın amacı,
destek eğitim odası hizmetine ilişkin katılımcı görüşlerini konu edinen ve eğitim bilimleri
alanında hazırlanan lisansüstü tezlerinin incelenmesidir. Bu amaçla 12 lisansüstü teze
odaklanılmıştır. Çalışma, Türkiye’de gerçekleştirilen nitel veri toplama tekniklerinden
görüşmelerin kullanıldığı araştırmaları derinlemesine incelemek amacıyla sistematik derleme
şeklinde desenlenmiştir. Çalışmaların incelenmesinde karşılaştırmalı ve keşfedici bir analiz
süreci gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda üç ana kategori ortaya çıkmıştır. Bunlar; DEO
hizmetinin mevcut durumu, karşılaşılan sorunlar ve DEO hizmetinin niteliğini arttırmaya
yönelik önerilerdir. Bu kategorilerin altında fiziksel koşullar, verilen eğitim, planlama, tutum
ve materyal alt kategorileri yer almıştır. Yapılan analiz sonucunda destek eğitim odası
hizmetinin niteliğinin artırılmasına ilişkin olarak gelişim odaklı araştırmaların
gerçekleştirilmesi gerektiği söylenebilir.
: In Turkey, the number of research focusing on resource rooms which have an
important function in special education seems to increase in recent years. The aim of this study
is to examine the postgraduate theses in which the opinions of the participants about the
resource room are evaluated. For this purpose, twelve researches were focused. The study
designed as a systematic review in order to analyze in depth the postgraduate theses conducted
in Turkey employing interviews, one of the qualitative data collection techniques. A
comparative and exploratory analysis process has been carried out in terms of revealing the
studies. Accordingly, three main categories have been emerged. These are current situation of resource rooms, problems regarding resource rooms, and suggestions to increase the quality of
resource rooms. Additionally, five subcategories named as physical conditions, education,
planning, attitude and material have been found. Based on the findings of the research, it can
be said that development-oriented studies should be carried out on resource rooms.