vııı. INTERNATIONAL WEST ASIA CONGRESS OF TOURISM RESEARCH, Şırnak, Turkey, 25 - 27 April 2024, pp.103-114, (Full Text)
Ülkelerin ekonomik olarak kalkınmasına ve toplumların refahının artmasına birçok fırsat sağlayan önemli endüstrilerden biri de turizmdir. Turizm, geçmişten bugüne kadar insanların ilgisini çeken, farklı sosyal ve ekonomik ihtiyaçlara göre dinamik olmayı sürdüren bir olgudur. 20.yüzyılın ikinci yarısından itibaren yaşam standartlarının iyileşmesiyle turizm, en önemli gelir getiren faaliyetlerden biri haline gelmiştir. Eğitim sisteminde turizm ve bileşenlerinin tanıtılması ve öğretilmesi turizmin gelişmesine yol açabilecek en önemli çözümlerden biridir. Bilindiği gibi eğitim sisteminin temeli olan ilköğretim evresi, sonraki dönemler için bir temel olma özelliği nedeniyle oldukça önemli bir süreç olarak değerlendirilmelidir. Eğitim sisteminde turizm ve bileşenlerinin tanıtılması ve öğretilmesi turizmin büyümesine ve gelişmesine katkı sağlayabilecek en önemli çözümlerden biridir. Ders içeriğinin turizm kavramlarının öğretimindeki rolü ve önemi dikkate alındığında bu konunun ders kitaplarında ele alınması gerekli görülmektedir. Ders kitaplarında turizmle ilgili kavramların sunulması, öğrencilerin kültürel mirasa, tarihi ve doğal güzelliklere, seyahat ulaşım yol ve araçlarına, farklı ülkelerin kültürel zenginliklerine aşina olmalarını sağlar. Bu aşinalık, insanların iç görü düzeyinin artmasında ve dünyayı algılayış gelişmesinde olumlu etkileyerek antik, tarih ve doğal çevrenin korunmasında oldukça etkili olabilir. Bu hedeflerin gerçekleştirilmesinde ilköğretim dördüncü sınıf programında yer alan sosyal bilgiler dersi, öğrencileri toplumsal hayata hazırlayıp, ülke ekonomisi açısından önemli bir gelir kaynağı olan turizmin önemini kavramalarını sağlayabilir. Bu araştırmanın amacı ilkokul dördüncü sınıfta okutulan sosyal bilgiler ders kitabının içeriğini turizm bileşenleri açısından incelemektir. Ders kitabındaki metin, resim ve etkinlikler içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Mevcut verilerden hareketle dördüncü sınıf sosyal bilgiler ders kitabında turizm ve bileşenlerine yer verilme oranının turizmin önemi ile orantılılık arz etmediği bulgulanmıştır.
Anahtar Kelimeler: 1. İlköğretim, 2. Turizm, 3. Sosyal Bilgiler Ders Kitabı