Karadeniz 16.Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Bartın, Turkey, 16 - 18 August 2024
Culture is one of the main dynamics that shape the theater audience and its reception. The audience establishes a relationship with, understands and gives meaning to the play on stage through its cultural codes. This study, which aims to show how cultural images provide a powerful function in the context of the audience's reception, meaning and ownership of the theater event, is important in terms of being a kind of reminder of how to ensure that the audience meets with the theater event with strong ties and embraces it. Qualitative research method (Content Analysis) was used in this study developed on Ancient Greek Culture and Audience. This study shows that a more lively relationship can be established with the audience by aestheticizing culture and cultural images, especially for playwrights and directors, in the context of writing and direction criteria, and that the audience's reception patterns can be triggered more strongly through cultural codes and images. Its importance is once again emphasized. It is recommended that cultural dynamics be addressed more comprehensively by both writers and directors when making aesthetic productions.
Kültür, tiyatro seyircisi ve onun
alımlamasını biçimlendiren temel dinamiklerin başında gelmektedir. Seyirci,
kültürel kodları aracılığıyla sahnedeki oyunla ilişki kurmakta, anlamakta ve
anlamlandırmaktadır. Kültürel imajların seyircinin tiyatro olayını alımlaması,
anlamlandırması ve sahiplenmesi bağlamında nasıl güçlü bir işleyiş sağladığını göstermeyi
amaçlayan bu çalışma, seyircinin tiyatro olayıyla güçlü bağlar ile buluşması ve
onu sahiplenmesinin nasıl sağlanacağının bir nevi yeniden hatırlatması olması açısından
önem taşımaktadır. Antik Yunan Kültürü ve Seyircisi üzerinden geliştirilen bu çalışmada
nitel araştırma yöntemi (İçerik Analizi) kullanılmıştır. Özellikle oyun
yazarları ve rejisörler için uyun yazımı ve reji kriterleri bağlamında kültür
ve kültürel imajların estetize edilerek seyirciyle daha canlı bir ilişki
kurulabileceği, seyircinin alımlama kalıplarının kültürel kodlar ve imajlar
aracılığıyla daha güçlü bir biçimde tetiklenebileceğini gösteren bu çalışmada
kültürün seyirci kalabalığı açısından çoğu zaman göz ardı edilen önemine bir
kez daha dikkat çekilmektedir. Kültürel dinamiklerin gerek yazarlar ve gerekse
yönetmenler tarafından estetik üretim yaparken daha kapsamlı bir biçimde ele
alınması önerilmektedir.