culture and Theatre Audience


Creative Commons License

Şenol M. S.

Karadeniz 16.Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Bartın, Turkey, 16 - 18 August 2024

  • Publication Type: Conference Paper / Unpublished
  • City: Bartın
  • Country: Turkey
  • Van Yüzüncü Yıl University Affiliated: Yes

Abstract

Culture is one of the main dynamics that shape the theater audience and its reception. The audience establishes a relationship with, understands and gives meaning to the play on stage through its cultural codes. This study, which aims to show how cultural images provide a powerful function in the context of the audience's reception, meaning and ownership of the theater event, is important in terms of being a kind of reminder of how to ensure that the audience meets with the theater event with strong ties and embraces it. Qualitative research method (Content Analysis) was used in this study developed on Ancient Greek Culture and Audience. This study shows that a more lively relationship can be established with the audience by aestheticizing culture and cultural images, especially for playwrights and directors, in the context of writing and direction criteria, and that the audience's reception patterns can be triggered more strongly through cultural codes and images. Its importance is once again emphasized. It is recommended that cultural dynamics be addressed more comprehensively by both writers and directors when making aesthetic productions.

Kültür, tiyatro seyircisi ve onun alımlamasını biçimlendiren temel dinamiklerin başında gelmektedir. Seyirci, kültürel kodları aracılığıyla sahnedeki oyunla ilişki kurmakta, anlamakta ve anlamlandırmaktadır. Kültürel imajların seyircinin tiyatro olayını alımlaması, anlamlandırması ve sahiplenmesi bağlamında nasıl güçlü bir işleyiş sağladığını göstermeyi amaçlayan bu çalışma, seyircinin tiyatro olayıyla güçlü bağlar ile buluşması ve onu sahiplenmesinin nasıl sağlanacağının bir nevi yeniden hatırlatması olması açısından önem taşımaktadır. Antik Yunan Kültürü ve Seyircisi üzerinden geliştirilen bu çalışmada nitel araştırma yöntemi (İçerik Analizi) kullanılmıştır. Özellikle oyun yazarları ve rejisörler için uyun yazımı ve reji kriterleri bağlamında kültür ve kültürel imajların estetize edilerek seyirciyle daha canlı bir ilişki kurulabileceği, seyircinin alımlama kalıplarının kültürel kodlar ve imajlar aracılığıyla daha güçlü bir biçimde tetiklenebileceğini gösteren bu çalışmada kültürün seyirci kalabalığı açısından çoğu zaman göz ardı edilen önemine bir kez daha dikkat çekilmektedir. Kültürel dinamiklerin gerek yazarlar ve gerekse yönetmenler tarafından estetik üretim yaparken daha kapsamlı bir biçimde ele alınması önerilmektedir.