Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Göç ve Kültür Kavramlarına Yönelik Metaforik Algıları


Alkar Yıldırım E.

Trakya Eğitim Dergisi, cilt.13, sa.2, ss.1205-1218, 2023 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.24315/tred.1128131
  • Dergi Adı: Trakya Eğitim Dergisi
  • Sayfa Sayıları: ss.1205-1218
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

 Bu araştırmanın amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının göç ve kültür kavramlarına ilişkin metaforik algılarının belirlenmesidir. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni üzerinden gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2020-2021 eğitim öğretim yılında Bursa Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programında öğrenim gören öğretmen adayları ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, öğrencilerin “Göç/kültür ....... gibidir; çünkü .......” cümlelerinin yazılı olduğu formları tamamlamalarıyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Öğrencilerin oluşturdukları metaforlar ayrıca ortak özellikleri bakımından kategorize edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, katılımcıların büyük bir çoğunluğu göç kavramını ayrılık, değişim, kuş, taşınmak metaforlarıyla ilişkilendirmiştir. Kültür kavramı için geliştirilen metaforlar daha çok gökkuşağı, insan ve kimlik üzerinedir. Kavramlara ilişkin oluşturulan kategorilerde göç kavramının en fazla “kayıp ve yalnızlık olarak göç” kategorisi altında, kültür kavramının ise “kimlik olarak kültür” kategorisi altında bir araya geldiği görülmektedir.

Anahtar sözcükler: Sosyal bilgiler, göç, kültür, metafor, eğitim 

 The aim of this study is to identify the metaphorical perceptions of social studies teacher candidates regarding the concepts of migration and culture. The study was implemented through the phenomenology pattern, one of the qualitative research designs. The study was conducted with teacher candidates studying at the Social Studies Teaching program of Bursa Uludağ University in the 2021-2022 academic year The data of the study was collected by completing the forms in which there were statements that read as “Migration/culture is like .......; because it is ......”. The content analysis technique was used in the analysis of the data. The metaphors created by the students were also categorized in terms of their common features.As far as the results obtained from the study are concerned, the majority of the participants associated the concept of migration with separation, change, bird and relocation metaphors. The metaphors generated for the concept of culture were mostly about rainbow, human and identity. In the categories created for the concepts, it was observed that the concept of migration came together under the category of "migration as deprived and solitude" and the concept of culture came together under the category of "culture as identity".

Keywords: Social studies, migration, culture, metaphor, education