İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.21, sa.2, ss.827-839, 2020 (Hakemli Dergi)
Dijital okuryazarlık 21. yy becerileri arasında yer alan, bireylerin doğru bilgiye kolay,
hızlı ve etkili bir şekilde ulaşması için gerekli olan çağın en önemli becerilerinden
biridir. Bu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin dijital okuryazarlık ile ilgili
görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum
çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırma doğu Anadolu bölgesinde bulunan bir ilde
kartopu örnekleme yöntemiyle ulaşılan 20 öğretmenle yarı yapılandırılmış görüşme
formu aracılığıyla toplanan verilerle gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde içerik
analizi yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak okul öncesi öğretmenleri, dijital
okuryazarlığın faydalı olduğu, çocuğun gelişimine katkıda bulunduğu, dijital
okuryazarlık eğitimlerinin verilmesi gerektiğini ifade etmiştir. Dijital materyallerin
okul öncesi eğitimde olmaması gerektiğini ifade eden öğretmenler de olmuştur.
Güvenli dijital alet kullanımı için çocuklara sosyal çevre oluşturulması gerektiği, içerik
denetimlerinin arttırılması, çocukla oyun oynama ve çocukla kitap okuma gerektiği
ifade edilmiştir. Öneri olarak dijital çağda bilginin daha güvenilir, kolay ve hızlı elde
edilmesi için çocuklara, öğretmenlere ve ailelere dijital okuryazarlık eğitimi verilmesi
önerilebilir.
Anahtar K
Digital literacy is one of the most important skills of the 21st century that is necessary
for individuals to access the right information easily, quickly and effectively. The aim
of this study is to reveal the views of preschool teachers about digital literacy to
children. Case study design, one of the qualitative research methods, was used in the
study. The research was carried out with the data collected through semi-structured
interview form with 20 teachers who were reached by snowball sampling method in a
province in eastern Anatolia. Content analysis method was used in data analysis. As a
result, preschool teachers stated that digital literacy is beneficial, contributes to the
development of the child, and digital literacy education should be given. There were
also teachers who stated that digital materials should not be in preschool education. It
was stated that social environment should be created for children to use safe digital
devices, content control should be increased, children should play games and children
should read books. As a suggestion, digital literacy education can be suggested to
children, teachers and families in order to obtain information more reliably, easily and
quickly in the digital age.