KLASİK GİTARA MÜZİK YAZABİLMELERİ İÇİN GİTARİST OLMAYAN BESTECİLERİN KARŞILAŞTIĞI PROBLEMLER


Ranjbari M.

V. ULUSLARARASI MÜZİK VE DANS KONGRESİ, Nevşehir, Türkiye, 22 - 26 Temmuz 2019, ss.56

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Nevşehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.56

Özet

“Gitar, insan sesine eşlik etmek ve samimi karakterinin enstrümantal oda-müziği eserlerinde yer almak için
uygun bir çalgıdır; Gerçek virtüözler tarafından icra edilince hakiki cazibesi olan az ya da çok karmaşık veya
çoksesli kompozisyonların solo performansı için, eşit derecede uygundur” ( Berlioz, 1843: 66).
Bu çalışmada araştırmacı, gitarist olmayan bestecilere klasik gitarın müziği İle ilgili belirsizlikleri özellikle bu
konuda kompozisyon dalındaki bilgi eksikliğini tespit etmeye çalışmıştır. Araştırmacı ilk aşamada kompozisyon
dallarında çalgı bilgisi ders müfredatında klasik gitarla ilgili bilgi eksikliğini tespit etmeğe çalışmıştır. Bunun
için problem ile ilgili Türkiye Konservatuarlarında çalışmakta olan “Kompozisyon Sanat Dalı” öğretim
elemanları ve “Kompozitörlere” açık uçlu sorular sormuştur. Bu görüşmelerin sonucunda elde edilen yanıtlar
karşılaştırılarak eksiklikler ayrıntılı bir biçimde tespit edilmeye çalışılmıştır.

“The guitar is an instrument suitable for accompanying the voice and taking part in instrumental part of
intimate character; it is equally appropriate for solo performance of more or less complicated compositions in
severel voices, which possess true charm when performed by real virtuosos” ( Berlioz, 1843: 66).
In this study, the researcher has tried to establish the problems which non-guitarist composer deal with on
writing music for classical guitar. it is attempted to verify the lack of information, compared with other
instruments, concerning this instrument, in the syllabus of composition courses at Turkish conservatories. To do
this, the researcher prepared a questionnaire to collect information about this problem. It has been sent to
professors teaching and dealing with this problem at composition sections of conservatories in different parts of
Turkey. An analysis of the given answers clarified the existing lacks in more detail and prepared the ground to
continue the study in order to reach a solution.