3rd International Conference on Frontiers in Academic Research, Konya, Türkiye, 15 - 16 Haziran 2024, ss.957-962
Bu
çalışma, Türkiye’de eğitim veren üniversitelerde kadrolu veya sözleşmeli olarak
görev yapan pazarlama profesörlerinin YÖKSİS, ÜAK temel alan, aktif alan
bilgisi ekranında yer alan pazarlama bilim alanına ait anahtar kelimelerinin
sistematik incelemesini amaçlamaktadır. Bu kapsamda 131 kadın, 129 erkek olmak
üzere toplam 260 profesöre ait YÖKSİS’teki anahtar kelimeler çalışmanın
kapsamına dahil edilerek değerlendirilmiştir. Anahtar kelimeler için elde
edilen bibliyometrik verilerin analizi VOSviewer bibliyometrik haritalama
programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. YÖKSİS, ÜAK temel alan, aktif alan
bilgisi ekranında pazarlama bilim alanına ait 17 anahtar kelime yer almaktadır.
Bu anahtar kelimelerden “tüketici davranışları” (157 kişi), “ürün ve marka yönetimi”
(80 kişi) ve “hizmet pazarlaması” (77 kişi) en fazla tercih edilen anahtar
kelimelerdir. “Tüketici davranışları” ve “hizmet pazarlaması” anahtar
kelimeleri aynı kümede yer alırken, “ürün ve marka yönetimi” anahtar kelimesi
farklı kümede yer almaktadır. Anahtar kelimelerin birlikte farklı kümeler
oluşturması, pazarlama profesörlerinin YÖKSİS, ÜAK temel alan, aktif alan
bilgisi ekranına kayıtlı anahtar kelimeler arasındaki bağlantı gücünün baskın
olmasından kaynaklanmaktadır. Toplam bağlantı gücü en fazla olan anahtar
kelimeler sırasıyla “tüketici davranışları” (toplam bağlantı gücü=279), “ürün
ve marka yönetimi” (toplam bağlantı gücü=151) ve “hizmet pazarlaması” (toplam
bağlantı gücü=141) olarak gerçekleşmiştir. Çalışmada 12 pazarlama profesörünün
YÖKSİS aktif alan bilgisi ekranında herhangi bir anahtar kelimesi yer
almamaktadır. Ayrıca pazarlama profesörü sayısının en fazla olduğu ilk üç
üniversite sırasıyla Marmara Üniversitesi (13 profesör), Dokuz Eylül
Üniversitesi (11 profesör) ve Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi (9 profesör)
olduğu görülmektedir.