Pazarlama Profesörlerinin Yüksek Öğretim Bilgi Sisteminde (YÖKSİS) Yer Alan Anahtar Kelimelerinin Sistematik Bir İncelemesi


Creative Commons License

Çelik Z., Saydan R.

3rd International Conference on Frontiers in Academic Research, Konya, Türkiye, 15 - 16 Haziran 2024, ss.957-962

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.957-962
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, Türkiye’de eğitim veren üniversitelerde kadrolu veya sözleşmeli olarak görev yapan pazarlama profesörlerinin YÖKSİS, ÜAK temel alan, aktif alan bilgisi ekranında yer alan pazarlama bilim alanına ait anahtar kelimelerinin sistematik incelemesini amaçlamaktadır. Bu kapsamda 131 kadın, 129 erkek olmak üzere toplam 260 profesöre ait YÖKSİS’teki anahtar kelimeler çalışmanın kapsamına dahil edilerek değerlendirilmiştir. Anahtar kelimeler için elde edilen bibliyometrik verilerin analizi VOSviewer bibliyometrik haritalama programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. YÖKSİS, ÜAK temel alan, aktif alan bilgisi ekranında pazarlama bilim alanına ait 17 anahtar kelime yer almaktadır. Bu anahtar kelimelerden “tüketici davranışları” (157 kişi), “ürün ve marka yönetimi” (80 kişi) ve “hizmet pazarlaması” (77 kişi) en fazla tercih edilen anahtar kelimelerdir. “Tüketici davranışları” ve “hizmet pazarlaması” anahtar kelimeleri aynı kümede yer alırken, “ürün ve marka yönetimi” anahtar kelimesi farklı kümede yer almaktadır. Anahtar kelimelerin birlikte farklı kümeler oluşturması, pazarlama profesörlerinin YÖKSİS, ÜAK temel alan, aktif alan bilgisi ekranına kayıtlı anahtar kelimeler arasındaki bağlantı gücünün baskın olmasından kaynaklanmaktadır. Toplam bağlantı gücü en fazla olan anahtar kelimeler sırasıyla “tüketici davranışları” (toplam bağlantı gücü=279), “ürün ve marka yönetimi” (toplam bağlantı gücü=151) ve “hizmet pazarlaması” (toplam bağlantı gücü=141) olarak gerçekleşmiştir. Çalışmada 12 pazarlama profesörünün YÖKSİS aktif alan bilgisi ekranında herhangi bir anahtar kelimesi yer almamaktadır. Ayrıca pazarlama profesörü sayısının en fazla olduğu ilk üç üniversite sırasıyla Marmara Üniversitesi (13 profesör), Dokuz Eylül Üniversitesi (11 profesör) ve Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi (9 profesör) olduğu görülmektedir.