Eleştirel düşünme bağlamında PDÖ: Geleneksele karşı bireysel ChatGPT


Günbatar M. S., Yiğit E.

18. ULUSLARARASI BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ SEMPOZYUMU, Ankara, Türkiye, 18 - 19 Eylül 2025, ss.168, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.168
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı yürütülen iki farklı Probleme Dayalı Öğrenme (PDÖ) sürecini karşılaştırmalı olarak eleştirel

düşünme bağlamında incelemektir. Katılımcılar 2024-2025 güz yarıyılında Öğretim Teknolojileri dersini alan öğretmen

adaylarıdır. Türkiye’nin Van ilinde bulunan Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim görmektedirler.

Geleneksel PDÖ (GPDÖ) ve Bireysel olarak chatGPT ile PDÖ (GPTPDÖ) yöntemi olmak üzere iki farklı yöntemle

altışar haftalık öğretim süreci yürütülmüştür. Süreç sonunda katılımcılara eleştirel düşünme becerisinin bileşenleri ile

ilgili sorular çevrimiçi ortamda yöneltilmiştir. Ayrıca California Critical Thinking Disposition Inventory - CCTDI

(Facione & Facione, 1992)’ nin Türkçe formu aracılığıyla eleştirel düşünme ve alt boyutlarına ilişkin nicel ölçümler de

yapılmıştır. Gönüllülük esasına göre fikir beyan eden toplam 68 öğrencinin verileri nitel analize tabi tutulmuş, 46

öğrencinin de nicel ölçümleri değerlendirilmiştir. Böylelikle yürütülen süreçlerin öğrencilerin eleştirel düşünme

becerilerine olan katkısı karşılaştırmalı olarak ortaya konmuştur. Katılımcıların eleştirel düşünme becerisi ölçeğinin

toplam puanına göre ve ölçeğin alt boyutlarına göre ağırlıklı olarak moderate düzeyde oldukları görülmüştür. Ortalama

puanlar açısından gruplar arasında yapılan karşılaştırmalara göre GPDÖ ve GPTPDÖ grupları birbirinden

farklılaşmamaktadırlar. Eleştirel düşünmenin alt boyutlarından olan Analitiklik, Açık Fikirlilik, Meraklılık, Kendine

Güven, Doğruyu Arama ve Sistematiklik paralelinde temalar ve alt temalar oluşturulmuştur. Bulgular örnek ifadelerle

zenginleştirilerek sunulmuştur. Bu temalar bağlamında, GPDÖ öğrencileri ağırlıklı olarak grup çalışmalarının kendilerine

sağladığı katkılardan bahsederken, GPTPDÖ öğrencileri chatGPT ile olan etkileşimlerinin sonuçlarını ön plana

çıkarmışlardır. Hem GPDÖ hem de GPTPDÖ yöntemlerinin farklı boyutlarda etkili olması eğitim öğretim süreçlerinde

karma yöntemlerin kullanılmasının öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine katkı sağlayacağı böylece daha etkili ve

verimli bir sürece olanak sağlayacağı düşünülmektedir. Henüz yeni bir teknoloji olmasına rağmen chatCPT’nin

öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerinin geliştirmesine yardımcı olduğu görülmektedir. Öğrenciler tarafından

özellikle sosyal ve duygusal olarak eksik görülen chatCPT’nin bu yönde yapılan çalışmaların sayısının artması ve YZ

araçlarına bu becerilerinde kazandırılmasıyla gelecekte bu yöndeki kaygıların azalacağı düşünülmektedir. Ayrıca

öğrenenlerin chatCPT’den almış oldukları bazı bilgiler karşısında şüpheye düştükleri ve bir kafa karışıklığı yaşadıkları

görülmektedir. Bu yönde öğretmenin rehber rolünün önemi karşımıza çıkmakta ve YZ okuryazarı olan öğretmenlerin

öğrencilerini bu anlamda destekleyebileceği düşünülmektedir. Araştırmacılara bundan sonraki süreçlerde eğitim öğretim

ortamlarına YZ’yı entegre edecek çalışmalara yoğunlaşması ve öğretmenin rolünü ortaya çıkaracak daha derinlemesine

çalışmalar yapması önerilmektedir.