ISME Legacy Conference İstanbul 2019, İstanbul, Türkiye, 4 - 07 Eylül 2019, ss.263-277
Bu çalışmada, Türk Halk Müziği’nde önemli bir yeri olan bağlama çalgısında bir icra yöntemi olan şelpe
tekniğine değinilmiş, şelpe tekniğinin öğretiminde kullanılan iki önemli metot kitabı üzerinden, şelpe tekniğinde
kullanılan semboller ve işaretler analiz edilmiştir. Arif Sağ ve Erdal Erzincan tarafından yazılmış Bağlama
Metodu ve Erol Parlak tarafından yazılmışBağlama Saz Okulu Metot (Parmak Tekniği “Şelpe” İçin Sistematik
Kılavuz) kitaplarında yer alan semboller karşılaştırmalı şekilde incelenmiştir. Ayrıca bağlama eğitimcilerinden
şelpe tekniğinin öğretiminde kullanılan semboller ile ilgili görüşleri alınarak değerlendirilmiştir.
Bir yönüyle betimsel diğer bir yönüyle nitel olan bu araştırmanın sonuçlarına göre; iki metot arasında
sembol, transkripsiyon, imge ve simge yönünden farklılıklar görülmüştür. Görüşme formlarının analizinde ise
şelpe tekniğinde kullanılan metot kitaplarında sembol, transkripsiyon, imge ve simge yönünden ortak bir dil
kullanılması gerektiği ve uygulamada büyük farklılıklar olduğu sonuçlarına varılmıştır.