USVES Uluslararası Sosyalbİlimler ve Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul, Türkiye, 22 - 23 Şubat 2020, cilt.1, ss.129-139
Çalgı çalabilme bireylerde özel olarak belirli düzeylerde var olan yetenektir. Bu yetenek kimi
insanda hiç olmamakla birlikte belirli düzeye kadar ritim yeteneğine paralel olarak var
olabilmektedir. Beyin jimnastiği açısından bireye önemli katkılar sağlayan çalgı becerisi
ülkemizde çoğu gelişmiş ülkeler başta olmak üzere eski demir perde ülkelerinde de yoğun bir
şekilde gerek sosyal hayatın gerekse eğitim sisteminin vazgeçilmez bir parçasıdır. Dünyanın bir
çok yerinde çalgı eğitiminin gerekliliğinin anlaşılmasıyla birlikte Suzuki, Dalcroze, Orf, ve
Kodaly gibi çok özel çalgı öğretim yöntemleri geliştirilerek son derece başarılı bir şekilde
uygulanmaktadır. Ancak ülkemizde ne sosyal hayatta ne de örgün eğitim sistemimizde çalgı
eğitimi yeterli değildir. Müzik derslerinin daha çok eğlence ya da boşluk doldurma olarak
görüldüğü ne yazık ki aşikârdır. Bildiride bu bağlamda ülkemizde orta okul 5,6,7 ve 8. sınıf müzik
ders programı içerisinde çalgı eğitimine doğrudan ya da dolaylı olarak ayrılan bölümler
incelenerek bir değerlendirme yapılarak önerilerde bulunulmaktadır.