Bu sosyodilbilimsel çalışma, Türkçedeki süreklilik zaman eki -yor'un telaffuzu üzerinden sosyoekonomik faktörlerle dilsel çeşitlilik arasındaki ilişkiyi inceler. Labov metodolojisinden esinlenerek, Van, Türkiye'de farklı meslek, eğitim, yaş ve gelir gruplarından 65 katılımcı tabakalı örneklemeyle seçildi. Yapılandırılmamış görüşmelerle doğal konuşma kaydedildi ve -yor telaffuzu rotik (vurgulu) veya rotik olmayan (atlanmış) şeklinde kategorize edildi. Fonetik transkripsiyon ve nicel analiz, anlamlı bir sosyoekonomik ilişki ortaya koydu: Yüksek gelirli ve üniversite mezunu katılımcılar ağırlıklı olarak rotik varyantı kullanırken, düşük gelirli ve ilkokul mezunu katılımcılar rotik olmayan varyantı tercih etti. Bu araştırma, Türkçedeki dilsel çeşitliliğin anlaşılmasına katkı sağlar ve dil tercihlerinin geniş sosyoekonomik bağlamları nasıl yansıttığını vurgular. -yor analizi, Türkçedeki dilsel değişkenliğin dinamiklerini aydınlatır ve gelecekteki sosyodilbilimsel çalışmalar için zemin hazırlar.
This sociolinguistic study examines the relationship between socioeconomic factors and pronunciation variation in Turkish, with a focus on the continuous tense suffix -yor. Employing a Labov-inspired methodology, 65 participants from diverse occupational, educational, age, and income backgrounds in Van, Türkiye, were selected via stratified sampling. Semi-structured interviews captured natural speech, enabling categorization of -yor pronunciation as rhotic (emphasized) or non-rhotic (omitted). Phonetic transcription of /r/ and quantitative analysis revealed a significant socioeconomic correlation: higher-income and university-educated participants predominantly used the rhotic variant. In contrast, lower-income and primary-educated participants favoured the non-rhotic variant. This research contributes to the understanding of Turkish linguistic variation and highlights how language choices reflect broader social and economic contexts. By analyzing -yor, it illuminates the dynamics of language variation in Turkish and provides a foundation for future sociolinguistic studies.