Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi, vol.3, no.1, pp.138-166, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
The aim of this study was to investigate the role of preschool teachers' teaching experiences in
their perspectives to biodiversity. After reviewing the relevant literature, it is seen that the studies on
biodiversity in educational environments were mostly carried out with Science / Biology teachers /
teacher candidates or students studying at different levels of compulsory education. Although pre-school
education is not of compulsory education yet, it covers the important years in which most of the habits,
attitudes and behaviors are acquired in life. Teachers are one of the most important parties during these
years. Perspectives, knowledge and attitudes of preschool teachers shape their own behavior, the
behavior of children as a role model, and the classroom interaction as a learning environment. The
participants of this study were five preschool teachers working in a kindergarten in the Eastern Anatolia
Region. In current study, case study qualitative research methodology was used. Semi-structured
interviews were conducted in-person. Data were analyzed through content analysis and descriptive
analysis. The results showed that although having many misconceptions about it, preschool teachers
also had positive views towards biodiversity. In addition to these, pre-school teachers emphasized the
protection of biodiversity, touched on their roles in this protection, underlined the need to receive
biodiversity training during Teacher Education, and stated that the current Pre-School Curriculum
should be updated. Based on these, it is suggested to make some changes on the Turkish Preschool
Teacher Education Program as well as updating the Turkish MONE Preschool Curriculum as including
biodiversity knowledge.
Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin biyoçeşitliliğe ilişkin bakış açılarında
öğretmenlik yaşantılarının rolünü araştırmaktır. İlgili alanyazın incelendiğinde eğitim ortamlarında
biyoçeşitlilikle ilgili yapılan çalışmaların ya çoğunlukla Fen Bilgisi/ Biyoloji öğretmenleri/öğretmen
adaylarıyla ya da zorunlu eğitim kapsamındaki farklı kademelerde öğrenim gören öğrencilerle yapıldığı
görülmüştür. Okul öncesi eğitim, her ne kadar henüz zorunlu eğitim kapsamında olmasa da yaşamda
alışkanlıkların, tutum ve davranışların çoğunun edinildiği önemli yılları kapsamaktadır. Öğretmenler
bu yıllarda etkisi olan en önemli unsurlardan biridir. Okul öncesi öğretmenlerinin bakış açıları, bilgi
ve tutumları kendi davranışlarını, rol model olarak çocukların davranışlarını ve bir öğrenme ortamı
olarak sınıf etkileşimini şekillendirir. Araştırmanın katılımcıları Doğu Anadolu Bölgesi’ndeki bir
büyükşehirde bir anaokulunda görev yapan beş okul öncesi öğretmenidir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler
aracılığıyla yüz yüze toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik ve betimsel analiz yoluyla analiz edilmiştir.
Çalışmanın sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin biyoçeşitliliğe ilişkin çeşitli kavram yanılgılarının
olduğu buna karşın biyoçeşitliliğe yönelik olumlu bakış açısına sahip oldukları ortaya çıkmıştır.
Bunlara ek olarak okul öncesi öğretmenleri, biyoçeşitliliğin korunmasına vurgu yapmış, korunmasında
ebeveyn ve öğretmen olarak rollerine değinmiş, rollerini en iyi şekilde yerine getirebilmek için
Öğretmen Yetiştirme Programında bu konuyla ilgili eğitim alınmasının altını çizmiş ve mevcut Okul
Öncesi Programının güncellenmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Bu sonuçlardan hareketle, Okul Öncesi
Öğretmeni Yetiştirme Programında biyoçeşitlilik eğitimi içerecek şekilde bazı değişiklikler yapılması ve
Okul Öncesi Programının biyoçeşitlikle ilgili kazanımlara yer vererek güncellenmesi önerilmektedir.