VAN İLİNDEKİ ÖZEL EĞİTİM HİZMET KALİTESİNİN ARTIRILMASINDA BİLİM VE SANAT MERKEZİ HİZMET KALİTESİNİN ETKİSİ


Mengi A., Şahin A.

VAN’IN GELECEĞİ SEMPOZYUMU, Van, Türkiye, 1 - 02 Aralık 2022, cilt.1, ss.185-197

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Van
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.185-197
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bilim  ve  Sanat  merkezleri  (BİLSEM)  Öğrenci  Tanılama  ve  Yerleştirme  Kılavuzunda, 

BİLSEM; “Örgün eğitim kurumlarına devam eden ve genel zihinsel yetenek, görsel sanatlar veya 

müzik  yetenek  alanlarında  özel  yetenekli  olarak  tanılanan  öğrencilere,  yeteneklerini  geliştirerek 

kapasitelerini en üst düzeyde kullanmalarını sağlamak amacıyla destek eğitim vermek üzere açılan 

özel  eğitim  kurumlarıdır”  (MEB,  2021-2022)  şeklinde  tanımlanmaktadır.  Bu  araştırma  ile  Van 

ilindeki  özel  eğitim  hizmet  kalitesinin  artırılması  için  BİLSEM’lerdeki  özel  eğitim  hizmetleri 

sunulurken  karşılaşılan  sorunları  belirlemek  ve  bu  sorunlara  ilişkin  çözüm  önerileri  geliştirmek 

amaçlanmıştır. Çalışma ile Van ilindeki özel eğitim hizmet kalitesinin artırılmasına BİLSEM etki 

durumunun  ne  olduğunu  ortaya  koymak  hedeflenmektedir.  Araştırma  nitel  araştırma  yöntemi  ile 

yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Van ilindeki BİLSEM (3) müdürü ve BİLSEM (3) öğretmeni 

olmak üzere (6) katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile 

odak grup görüşmesi şeklinde toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre özel yetenekli 

çocukların  eğitim  merkezleri  olan  BİLSEM’lerin  fiziki  şartlarının  yetersiz  olması,  atölyelerdeki 

donanım ve materyallerin eksikliği, merkezi sınav kaynaklı devamsızlık, öğrencilerin BİLSEM’e aç 

ve  yorgun  gelmeleri,  köy  ve  ilçelerden  gelen  öğrencilerin  ulaşım  sıkıntısı,  öğrencilerin  ilgi  ve 

yetenekleri  doğrultusunda  eğitim  almamaları,  ulusal  ve  uluslararası  projelerden  yeterince 

faydalanmamak, ailelerde üstün yetenekli çocuk eğitimine yönelik farkındalık eksikliği gibi bulgular 

elde edilmiştir. Ayrıca BİLSEM de görev yapmamış öğretmen ve yöneticilerin BİLSEM’e yönetici 

olarak  atanması,  liyakat  esaslarına  uygun  olarak  öğretmenlerin  seçilmemesi,  üniversite  destekli 

hizmetçi eğitimlerin ve mesleki özlük haklarında iyileştirmenin yetersiz olması gibi problemlerin 

olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak bu araştırmada Van İlinin geleceğinde daha iyi bir özel eğitim 

hizmeti sunmak için BİLSEM’lerin fiziksel şartlarının iyileştirilmesi, materyal desteğinin sunulması, 

öğrencilere yönelik taşıma ve beslenme hizmetinin sunulması, aile eğitimi, öğretmenlere üniversite 

destekli hizmetiçi eğitim verilmesi, liyakata uygun nitelikli öğretmen ve yöneticilerin seçilmesi ve 

çalışanların  özlük  haklarının  iyileştirilmesi  özel  eğitim  hizmet  kalitesini  etkileyeceği  sonucuna 

varılmıştır. Araştırma sonuçlarından hareketle Van ilindeki özel eğitim hizmet kalitesinin artırılması 

için BİLSEM’lerdeki özel eğitim hizmetlerine yönelik bazı önerilerde bulunulmuştur. 

Anahtar kelimeler: Özel Eğitim, Özel yetenekli bireyler, Kalite, Bilim ve sanat merkezi, Van